Wanhat Hiihtoveikot yhteiskuvassa Laajavuoressa 26.5.2016 (kuva: Matti Harju).Wanhat Hiihtoveikot yhteiskuvassa Laajavuoressa 26.5.2016 (kuva: Matti Harju).

Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot

Wanhat Hiihtoveikot ry on perustettu Jyväskylässä 19.9.1953 ja merkitty yhdistysrekisteriin 25.11.1953. Yhdistyksen nimeksi muuttui Jyväskylässä 1.6.2017 pidetyn vuosikokouksen päätöksellä Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry. Yhdistyksen tarkoituksena on toimia hiihtolajien entisten edustustason urheilijoiden, valmentajien, urheilujohtajien ja toimijoiden yhdyssiteenä hiihtourheilun kehittämiseksi.

Yhdistyksellä on vuonna 2017 noin 160 jäsentä kaikista Suomen Hiihtoliiton lajiryhmistä. Jäseninä on myös menneiden vuosien naisedustushiihtäjiä, ampumahiihtäjiä, paralympialaishiihtäjiä ja hiihtotehtävissä ansioituneita maajoukkuetason hiihtolajien valmentajia ja hiihtojärjestöaktiiveja.

Vuosikokous hyväksyy jäsenet sovittujen kriteerien mukaan johtokunnan esityksestä. Jäsenmaksu, jonka vuosikokous päättää, on 25 euroa. Vuosittain järjestetään vuosikokoustapahtuma, jonka yhteydessä on ohjelmaa.

Wanhojen Hiihtoveikkojen vuosikokous ja kesäpäivät järjestetään Jyväskylässä 3. - 4.5.2018, jolloin seuraavan kerran hyväksytään uusia jäseniä. Teemoina ovat MM-hiihdot Falun 1993 ja OK Lillehammer 1994 sekä kyseisten vuosien ampumahiihdon OK- ja MM-kisat ja paralympiakisat.

Yhdistyksen jäsenet (säännöt 3§): Yhdistyksen jäseniksi pääsevät hiihtolajien (maastohiihto, yhdistetty, mäkihyppy ja alppilajit), ampumahiihdon ja parahiihdon entiset edustustason urheilijat, valmentajat, urheilujohtajat ja toimijat, jotka johtokunnan esityksestä vuosikokous hyväksyy. Käytännön alaikäraja on 50 vuotta.

Jäsenanomukset sihteerille vuosittain 30.4. mennessä.