Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia hiihtolajien entisten edustustason urheilijoiden, valmentajien, urheilujohtajien ja toimijoiden yhdyssiteenä hiihtourheilun kehittämiseksi.

Wanhat Hiihtoveikot ry on perustettu Jyväskylässä 19.9.1953 ja merkitty yhdistysrekisteriin 25.11.1953.

Yhdistyksen nimeksi muuttui Jyväskylässä 1.6.2017 pidetyn vuosikokouksen päätöksellä Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot ry.

Yhdistys

Yhdistyksellä on vuonna 2023 noin 130 jäsentä kaikista Suomen Hiihtoliiton lajiryhmistä sekä ampumahiihtäjiä, paralympialaishiihtäjiä ja hiihtotehtävissä ansioituneita maajoukkuetason hiihtolajien valmentajia ja hiihtojärjestöaktiiveja.

Vuosikokous hyväksyy jäsenet sovittujen kriteerien mukaan johtokunnan esityksestä. Jäsenmaksu, jonka vuosikokous päättää, on 25 euroa. Vuosittain järjestetään vuosikokoustapahtuma, jonka yhteydessä on ohjelmaa.

Yhdistyksen jäsenet (säännöt 3§):

Yhdistyksen jäseniksi pääsevät hiihtolajien (maastohiihto, yhdistetty, mäki, alppilajit), ampumahiihdon ja parahiihdon entiset edustustason urheilijat, valmentajat, urheilujohtajat ja toimijat, jotka johtokunnan esityksestä vuosikokous hyväksyyKäytännön alaikäraja on 50 vuotta.

Jäsenanomukset sihteerille vuosittain vuosikokousta edeltävään johtokunnan kokoukseen mennessä.

Toiminta

Wanhojen Hiihtoveikkojen ja Hiihtosiskojen seuraava vuosikokous ja vuositapaaminen on Valkeakoskella kesä-heinäkuussa 2024, jolloin seuraavan kerran hyväksytään uusia jäseniä. Entisiä edustusurheilijoitamme toivotaan liittyvän jäseniksi.

Tapaamisen teema 2024: OK 2006 Torino ja MM 2007 Sapporo sekä ampumahiihto ja paralympiahiihto ko. vuosina.

Tapahtumaan kutsutaan kunniavieraita.

Lue vuositapaamisesta 2023 täältä.
Lue vuositapaamisesta 2022 täältä.
Lue vuositapaamisesta 2021 täältä.

Organisaatio

Puheenjohtaja: Pekka Toivonen (Jyväskylä)

Työvaliokunta: Pekka Toivonen, Timo Mäkelä (Keuruu), Matti Harju (Keuruu) ja Markku Tunturi (Valkeakoski)

Johtokunta (4): Matti Niemi (Rovaniemi), Timo Mäkelä (Keuruu), Erkki Jääskeläinen (Rovaniemi), Senja Nuolikivi (Muhos). Sihteeri Matti Harju ja rahastonhoitaja Markku Tunturi. Vuosikokous on valinnut varapuheenjohtajan (Matti Niemi).

Yhteyshenkilöt: Matti Niemi (Länsi-Pohja) Esko Paavola (Sotkamo), Immo Kuutsa (Iisalmi), Kalevi Kanerva (Hyvinkää), Erkki Jääskeläinen (Rovaniemi), Erkki Rauma (Oulu), Pauli Siitonen (Helsinki), Hilkka Riihivuori (Tampere) yhdyshenkilö/”Hiihtosiskot”), Markku Rintala (Kuortane), Matti Huhtamäki (Pohjanmaa), Irma Bruce (Huutjärvi), Timo Mäkelä (Keuruu) ampumahiihdon yhdyshenkilö, Pertti Sankilampi (Kempele) paralympian yhdyshenkilö.

Lisätietoja:
Pekka Toivonen, puheenjohtaja