Lisenssit

Kilpailulisenssit ja Skipassit kaudella 2015 - 2016

Suomen Hiihtoliiton lisenssijärjestelmään kuuluvat kaikkien hiihtolajien lisenssit. Kilpailulisenssit ovat jokaiselle Hiihtoliiton lajiryhmälle (alppilajit, maastohiihto, mäkihyppy-yhdistetty) erilaiset. Skipassi on kaikille lajeille yhteinen.

Lisenssi- ja kilpailukausi alkaa 1.10.2015 ja päättyy 30.9.2016.

Kilpailulisenssi on pakollinen kansalliseen ja sitä ylempään kilpailutoimintaan osallistuville yli 12-vuotiaille (v. 2003 ja aikaisemmin syntyneet).

Skipassi on jokaisen hiihtolajin harrastajan edullinen vakuutuksen sisältävä lisenssituote sekä 12-vuotiaille ja nuoremmille (v. 2004 ja myöhemmin syntyneet) myös kilpailulisenssi kansalliseen kilpailutoimintaan.

Uutena lisenssituotteena kaudelle 2015 - 2016 on tullut maastohiihdon B2-lisenssi, mäkihypyn ja yhdistetyn B2-lisenssi ja alppilajien B3-lisenssi. Nämä lisenssit ovat tarkoitettu 12-vuotiaille ja nuoremmille (oltava 12-vuotias tai nuorempi koko lisenssikauden ajan 1.10.2015 - 30.9.2016) ja niiden yhteydessä lunastettu vakuutus on voimassa myös muissa urheilulajeissa (muutkin kuin Hiihtoliiton alaiset urheilulajit). Mikäli lapsi tarvitsee vakuutuksen vain hiihtolajeihin, on tarjolla entiseen tapaan myös ryhmävakuutuksen sisältävä edullinen Skipassi.

FIS-lisenssi (FIS-koodi) on käytännössä rekisteröityminen Kansainvälisen Hiihtoliiton FIS-listalle eli ranking-listalle. FIS-lisenssin lisäksi tarvitaan aina myös kansallinen kilpailulisenssi ja vakuutus, vaikka osallistuisi vain FIS-kilpailuihin.

Kaikista lisensseistä löytyy tarkemmat tiedot niiden omilta sivuilta vasemmasta valikosta.