Lisenssit

Kilpailulisenssit ja Skipassit kaudella 2016 - 2017

Suomen Hiihtoliiton lisenssijärjestelmään kuuluvat kaikkien hiihtolajien lisenssit. Kilpailulisenssit ovat jokaiselle Hiihtoliiton lajiryhmälle (alppilajit, maastohiihto, mäkihyppy-yhdistetty) erilaiset. Skipassi on kaikille lajeille yhteinen.

Lisenssi- ja kilpailukausi alkaa 1.10.2016 ja päättyy 30.9.2017.

Kilpailulisenssi on pakollinen kansalliseen ja sitä ylempään kilpailutoimintaan osallistuville yli 12-vuotiaille (v. 2004 ja aikaisemmin syntyneet).

Skipassi on jokaisen hiihtolajin harrastajan edullinen vakuutuksen sisältävä lisenssituote sekä 12-vuotiaille ja nuoremmille (v. 2005 ja myöhemmin syntyneet) myös kilpailulisenssi kansalliseen kilpailutoimintaan.

Maastohiihdon B2-lisenssi, mäkihypyn ja yhdistetyn B2-lisenssi ja alppilajien B3-lisenssi ovat tarkoitettu 12-vuotiaille ja nuoremmille (oltava 12-vuotias tai nuorempi koko lisenssikauden ajan 1.10.2016 - 30.9.2017) ja niiden yhteydessä lunastettu vakuutus on voimassa myös muissa urheilulajeissa (muutkin kuin Hiihtoliiton alaiset urheilulajit). Mikäli lapsi tarvitsee vakuutuksen vain hiihtolajeihin, on tarjolla entiseen tapaan myös ryhmävakuutuksen sisältävä edullinen Skipassi.

Uutena tuotteena kaudelle 2016 - 2017 on tullut seitsemän vuorokauden Try Out -lisenssi niille, jotka kilpailevat vain kerran, pari talvessa. Ko. lisenssin voi lunastaa vakuutuksella tai ilman.

FIS-lisenssi (FIS-koodi) on käytännössä rekisteröityminen Kansainvälisen Hiihtoliiton FIS-listalle eli ranking-listalle. FIS-lisenssin lisäksi tarvitaan aina myös kansallinen kilpailulisenssi ja vakuutus, vaikka osallistuisi vain FIS-kilpailuihin.

Kaikista lisensseistä löytyy tarkemmat tiedot niiden omilta sivuilta vasemmasta valikosta.