Lisenssit

Kilpailulisenssit ja Skipassit kaudella 2017 - 2018

Suomen Hiihtoliiton lisenssijärjestelmään kuuluvat kaikkien hiihtolajien lisenssit. Kilpailulisenssit ovat jokaiselle Hiihtoliiton lajiryhmälle (alppilajit, maastohiihto, mäkihyppy-yhdistetty) erilaiset. Skipassi on kaikille lajeille yhteinen.

Lisenssi- ja kilpailukausi alkaa 1.10.2017 ja päättyy 31.5.2018.

Hiihtoliiton lisenssi- ja kilpailukausi 2017–2018 on siis normaalia lyhyempi. Kesästä 2018 alkaen siirrytään kilpailu- ja lisenssikauteen, jonka pituus on 1.6. – 31.5.

Kauden 2017–2018 lisenssit ja Skipassit ovat myynnissä ja ne lunastetaan uuden Suomisport-palvelun kautta osoitteessa www.suomisport.fi.

Normaalia lyhyemmän kauden johdosta lisenssivakuutusten hinnat ovat viime kautta edullisemmat. Uutuutena alkavalla kaudella on pohjoismaisten hiihtolajien ja ampumahiihdon yhteinen lisenssivakuutus. Uutta on myös, että 65-vuotiaille ja vanhemmille kilpailijoille riittää Skipassi kaikkeen kilpailutoimintaan.

Kilpailulisenssi on pakollinen kansalliseen ja sitä ylempään kilpailutoimintaan osallistuville 13 - 64 -vuotiaille (vuosina 1954 - 2005 syntyneet).

Skipassi on jokaisen hiihtolajin harrastajan edullinen vakuutuksen sisältävä lisenssituote sekä 12-vuotiaille ja nuoremmille (vuonna 2006 ja myöhemmin syntyneet) ja 65-vuotiaille ja vanhemmille (vuonna 1953 ja aiemmin syntyneet) myös kilpailulisenssi kansalliseen kilpailutoimintaan.

Maastohiihdon B2-lisenssi, mäkihypyn ja yhdistetyn B2-lisenssi ja alppilajien B3-lisenssi ovat tarkoitettu 12-vuotiaille ja nuoremmille (oltava 12-vuotias tai nuorempi koko lisenssikauden ajan 1.10.2017 - 31.5.2018) ja niiden yhteydessä lunastettu vakuutus on voimassa myös muissa urheilulajeissa (muutkin kuin Hiihtoliiton alaiset urheilulajit). Mikäli lapsi tarvitsee vakuutuksen vain hiihtolajeihin, on tarjolla entiseen tapaan myös ryhmävakuutuksen sisältävä edullinen Skipassi.

Seitsemän vuorokauden Try Out -lisenssi on tarkoitettu niille, jotka kilpailevat vain kerran, pari talvessa. Ko. lisenssin voi lunastaa vakuutuksella tai ilman.

FIS-lisenssi (FIS-koodi) on käytännössä rekisteröityminen Kansainvälisen Hiihtoliiton FIS-listalle eli ranking-listalle. FIS-lisenssin lisäksi tarvitaan aina myös kansallinen kilpailulisenssi ja vakuutus, vaikka osallistuisi vain FIS-kilpailuihin.

Kaikista lisensseistä löytyy tarkemmat tiedot niiden omilta sivuilta vasemmasta valikosta.