FIS-koodi

FIS-koodin tarvitsevat kaikki urheilijat, jotka osallistuvat Kansainvälisen Hiihtoliiton eli FIS:n kilpailukalenteriin merkittyihin kilpailuihin kotimaassa tai ulkomailla. FIS-koodi tarkoittaa käytännössä vain rekisteröitymistä FIS-listalle eli kansainväliselle rankinglistalle, joten urheilijalla on oltava FIS-koodin lisäksi aina myös kansallinen kilpailulisenssi ja vakuutus, vaikka hän osallistuisi ainoastaan FIS:n alaisiin kilpailuihin.

Kaikissa Hiihtoliiton alaisissa lajeissa on erilliset FIS-listat, joten niihin tarvitaan myös erilliset FIS-koodit. FIS-koodin hinta on 45 euroa kaudella 2017 - 2018. FIS:n kilpailukausi on 1.7. - 30.6.

Maastohiihdossa FIS-pisteitä käytetään lähinnä ryhmittelyyn ja lähtölistojen tekoon. FIS-koodi on pakollinen kotimaisissa FIS-kisoissa (mukaan lukien yleisen ja nuorten sarjojen henkilökohtaisten matkojen SM-kisat) yleisessä sekä 20-vuotiaiden sarjoissa. Myös 17 - 18 -vuotiaita kehotetaan hankkimaan FIS-koodi.

FIS-julistus

Ilmoittautuminen FIS-listalle kaikkien lajien osalta tehdään täyttämällä ja allekirjoittamalla FIS-julistus eli Athlete's Declaration for Registration with the International Ski Federation (FIS), jolla urheilija tunnustaa tietävänsä kilpailemisesta aiheutuvat riskit. Allekirjoitettava englanninkielinen lomake löytyy tästä. Ohessa myös suomenkielinen käännös, jota ei saa käyttää allekirjoitettavana lomakkeena. Alaikäisen urheilijan FIS-julistuksen allekirjoittaa urheilijan lisäksi myös huoltaja.

Allekirjoitettu FIS-julistus toimitetaan joko skannattuna sähköpostin liitteenä tai kirjepostina sivun alaosassa näkyvään osoitteeseen. Rekisteröinti FIS-listalle tehdään, kun allekirjoitettu julistus on vastaanotettu liitossa ja FIS-koodi maksettu osoitteessa www.suomisport.fi.

Kun urheilija on kerran ilmoittautunut FIS-listalle, hänen ei tarvitse ilmoittautua erikseen vuosittain. Riittää, kun maksaa FIS-koodin 31.8. mennessä (www.suomisport.fi). Mikäli listalla jo aikaisemmin ollut urheilija ei ole maksanut lisenssiä vuosittain elokuun loppuun mennessä, hänet poistetaan automaattisesti FIS-listalta. Uusina listalle ilmoittautuvat urheilijat voivat sen sijaan toimittaa FIS-julistuksen ja maksaa FIS-koodin missä vaiheessa kautta tahansa, kuitenkin hyvissä ajoin ennen ilmoittautumista ensimmäiseen FIS-kilpailuun.

FIS-julistuksen toimitusosoite:

Maastohiihto: larissa.erola(@)hiihtoliitto.fi tai Suomen Hiihtoliitto, Radiokatu 20, 00240 Helsinki
Alppilajit: minna.karhu(@)skisport.fi tai Ski Sport Finland ry, Itälahdenkatu 22 b, 00210 Helsinki
Mäkihyppy ja yhdistetty: katri.vaatainen(@)hiihtoliitto.fi tai Suomen Hiihtoliitto, Radiokatu 20, 00240 Helsinki

FIS-koodin maksuohjeet

Tässä maksuohjeet kuvien kera, alta löytyvät pihaohjeet.

Pikaohjeet:
1. Mene osoitteeseen www.suomisport.fi ja klikkaa sisään Suomisportiin.
2. Anna sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä.
    Alaikäisen lapsen huoltaja: käytä omaa yhteystietoasi.
3. Luo itsellesi Suomisport-tili sähköpostiisi saamasi linkin tai puhelimeesi saamasi kirjautumiskoodin kautta.
    (Suomisport-profiilissasi näkyvä sportti-id:si saattaa olla muu kuin entinen ID:si, joka päivittyy profiiliisi myöhemmin.)
4. Klikkaa "osta lisenssi".
5. Valitse lajisi (maastohiihto / mäkihyppy / yhdistetty / alppihiihto / freestyle / nopeuslasku / telemark).
6. Valitse FIS-koodi.
7. Valitse seurasi.
8. Valitse maksutapa ja suorita maksu.

Huom! Maksun välittäjänä toimii Maksuturva. Jos valitset laskuvaihtoehdon, maksuusi lisätään palvelussa näkyvä laskutuslisä. Valitessasi lasku- tai erämaksuvaihtoehdon teet laskutussopimuksen Lindorffin ja Maksuturvan kanssa, et Suomen Hiihtoliiton kanssa.

Ladattavat tiedostot: