Kilpailulisenssi

Kilpailulisenssit 2018 - 2019

Kilpailulisenssi on pakollinen kansallisessa ja sitä ylemmässä kilpailutoiminnassa 13 - 64 -vuotiaille (v. 1955 - 2006 syntyneet). Seura- ja piiritasolla kilpailevat ja hiihtolajeja harrastavat voivat lunastaa itselleen Skipassin, 12-vuotiailla ja nuoremmilla (v. 2007 ja myöhemmin syntyneet) sekä 65-vuotiailla ja vanhemmilla (v. 1954 ja aiemmin syntyneet) Skipassi riittää lisenssiksi kaikkiin kansallisiin kilpailuihin.

Skipassin vaihtaminen lisenssiin kesken kauden ei ole mahdollista vaan lisenssi täytyy ostaa erikseen normaaliin hintaan, vaikka samalle kaudelle olisikin jo hankittu Skipassi.

Maastohiihdon B2-lisenssi, mäkihypyn ja yhdistetyn B2-lisenssi ja alppilajien B3-lisenssi ovat tarkoitettu 12-vuotiaille ja nuoremmille (oltava 12-vuotias tai nuorempi koko lisenssikauden ajan 1.6.2018 - 31.5.2019) ja niiden yhteydessä lunastettu vakuutus on voimassa myös muissa urheilulajeissa (muutkin kuin Hiihtoliiton alaiset urheilulajit). Mikäli lapsi tarvitsee vakuutuksen vain hiihtolajeihin, on tarjolla entiseen tapaan myös ryhmävakuutuksen sisältävä edullinen Skipassi.

Lisenssi- ja kilpailukausi alkaa 1.6.2018 ja päättyy 31.5.2019. Lisenssi on voimassa, kun se on maksettu. Lisenssiin sisältyvä vakuutus tulee voimaan 1.6.2018, mikäli maksu on maksettu 30.6.2018 mennessä (edellyttää, että edellisellä kaudella on ollut voimassa oleva lisenssivakuutus). Myöhemmin lunastettavien lisenssien vakuutus on voimassa maksupäivästä klo 24.00 tai maksuhetkestä, mikäli suorituksesta on esittää maksutosite, josta käy ilmi tarkka maksuaika. Vakuutus päättyy 31.5.2019.

Maastohiihdon sekä mäkihypyn ja yhdistetyn lisenssivakuutus on voimassa myös ampumahiihdon harrastamisessa ja kilpailuissa. Ampumahiihtoon tulee kuitenkin lunastaa oma kilpailulisenssi. Ampumahiihtoliiton kautta lunastettu lisenssivakuutus on voimassa maastohiihdossa.

Valinnaisesti maastohiihdon ja mäkihypyn/yhdistetyn kilpailulisenssiin voi sisällyttää Hiihto-lehden. Hiihto-lehti (6 numeroa kesä-toukokuussa) maksaa lisenssin yhteydessä lunastettuna 30 € (normaalin vuositilauksen hinta 42,95 €). Lisenssi + lehti kannattaa lunastaa heti kauden alussa, jotta varmistaa koko lisenssikauden lehtien saannin.

Seitsemän vuorokauden Try Out -lisenssi on tarkoitettu vain kerran, pari kaudessa kilpaileville. Ko. lisenssin voi lunastaa vakuutuksella tai ilman. Try Out -lisenssin ja -vakuutuksen alkamispäivämäärän saa itse valita. Vakuutus tulee voimaan valitusta alkamispäivämäärästä edellyttäen, että maksu on maksettu ennen kilpailun tai harjoituksen alkua tai maksuhetkestä, mikäli suorituksesta on esittää maksutosite, josta käy ilmi maksuajankohta. Vakuutus ja lisenssin voimassaolo päättyy seitsemän (7) vuorokauden kuluttua ilmoitetusta alkamisajankohdasta.

Lisenssien hinnat kaudella 2018 - 2019

Maastohiihto

A-lisenssi, 19 - 34 -vuotiaat (s. 1985 - 2000) 117 € sis. vakuutuksen, Hiihto-lehden kanssa 147 €
B1-lisenssi, 13 - 18 -vuotiaat (s. 1.1.2001 - 31.5.2006) 66 € sis. vakuutuksen, Hiihto-lehden kanssa 96 €
B2-lisenssi, 12-vuotiaat ja nuoremmat (s. 1.6.2006 tai myöhemmin) 66 € sis. vakuutuksen, Hiihto-lehden kanssa 96 €
C-lisenssi, 35-vuotiaat ja vanhemmat (s. 1984 tai aikaisemmin) 102 € sis. vakuutuksen, Hiihto-lehden kanssa 132 €
Try Out -lisenssi (7 vrk), kaiken ikäiset, 36 € sis. vakuutuksen
Vakuutusosuudet: A-lisenssi 55 €, B1-lisenssi 19 €, B2-lisenssi 19 €, C-lisenssi 49 € ja Try Out -lisenssi 15 €.

Alppihiihto / Freestyle / Nopeuslasku / Telemark

A-lisenssi, 19-vuotiaat ja vanhemmat (s. 2000 tai aikaisemmin) 455 € sis. vakuutuksen
B1-lisenssi, 17 - 18 -vuotiaat (s. 2001 - 2002) 421 € sis. vakuutuksen
B2-lisenssi, 13 - 16 -vuotiaat (s. 1.1.2003 - 31.5.2006) 179 € sis. vakuutuksen
B3-lisenssi, 12-vuotiaat ja nuoremmat (s. 1.6.2006 tai myöhemmin) 179 € sis. vakuutuksen
Try Out -lisenssi (7 vrk), kaiken ikäiset, 53 € sis. vakuutuksen
Vakuutusosuudet: A-lisenssi 390 €, B1-lisenssi 360 €, B2-lisenssi 120 €, B3-lisenssi 120 € ja Try Out -lisenssi 35 €.

Mäkihyppy / Yhdistetty

A-lisenssi, 19-vuotiaat ja vanhemmat (s. 2000 tai aikaisemmin) 336 € sis. vakuutuksen, Hiihto-lehden kanssa 366 €
B1-lisenssi, 13 - 18 -vuotiaat (s. 1.1.2001 - 31.5.2006) 72 € sis. vakuutuksen, Hiihto-lehden kanssa 102 €
B2-lisenssi, 12-vuotiaat ja nuoremmat (s. 1.6.2006 tai myöhemmin) 72 € sis. vakuutuksen, Hiihto-lehden kanssa 102 €
Try Out -lisenssi (7 vrk), kaiken ikäiset, 44 € sis. vakuutuksen
Vakuutusosuudet: A-lisenssi 285 €, B1-lisenssi 29 €, B2-lisenssi 29 € ja Try Out -lisenssi 25 €.

Vakuutuksellisena lunastettuihin lisensseihin sisältyy OP Vakuutuksen Sporttiturva tai Try Out Sporttiturva. Vakuutuksessa noudatetaan Sporttiturvan vakuutusehtoja. Lisätietoja https://uusi.op.fi/ ja puh. 0303 0303.

Vakuutus on kilpailutoiminnassa pakollinen. Mikäli kilpailija ei lunasta vakuutusta lisenssin yhteydessä, hänellä tulee olla itse järjestetty vähintään lisenssivakuutusta vastaava vakuutusturva, joka on voimassa kilpailu- ja harjoittelutoiminnassa sekä niihin liittyvillä välittömillä matkoilla koti- ja ulkomailla. Liittoon ei tarvitse toimittaa oman vakuutuksen vakuutustodistusta.

Ulkomaalaiset ja lisenssi

Ulkomaiden kansalaiset voivat lunastaa kilpailulisenssin ja siihen liittyvän vakuutuksen, jos he edustavat suomalaista seuraa ja heillä on vakinainen asuinpaikka Suomessa.

Ilman lisenssiä kilpailevien ulkomaalaisten tulee täyttää vastuunvapautustodistus.

Lisenssin lunastaminen

Lisenssit lunastetaan aina netin kautta osoitteessa www.suomisport.fi. Jokaiselle lisenssin lunastajalle muodostuu Suomisport-tili, josta voi milloin tahansa tarkistaa voimassa olevat lisenssinsä ja tietonsa.

Sportti-ID ja lisenssikortti

Jokainen lisenssin lunastaja saa 8-numeroisen lisenssinumeron eli Sportti-ID:n, joka näkyy Suomisport-profiilissa.

Muovisia lisenssikortteja ei enää postiteta vaan ne korvaa mobiilikortti. Suomisport-kännykkäapplikaatio on ladattavissa Apple Storesta ja Google Playstä iOS- ja Android-alustoille ja sovellus toimii myös offline-tilassa. Suomisportiin kirjaudutaan kännykkään tilattavan kertakäyttösalasanan avulla (alaikäisten lasten vanhemmat voivat lisätä lastensa profiilit omaansa) ja omassa profiilissa näkyy lisenssitiedot. Merkintä voimassaolevasta lisenssistä aktivoituu Suomisport-profiiliin heti maksun jälkeen.

Lisätiedot lisenssiasioissa:
Maastohiihto, mäkihyppy ja yhdistetty: Larissa Erola, larissa.erola(@)hiihtoliitto.fi, 040 744 7741
Alppilajit: Minna Karhu, minna.karhu(@)skisport.fi, 0440 211 024