Lasten Lumipäivät

Suomen Hiihtoliiton, Suomen Ampumahiihtoliiton ja suomalaisten lumilajien seurojen järjestämä Lasten Lumipäivät -projekti on jatkoa entiselle Lasten Mäkiviikolle. Lasten Lumipäivillä tarjotaan edelleen lapsille mahdollisuus liikkua ja kokeilla hyppäämistä sekä hiihtoa turvallisesti ja innostavasti. Lisäksi mukaan liittyy myös tarkkuusharjoitteita sisältävä toimintapiste.

ILMOITTAUTUMINEN ON AUENNUT!

Tulevan talven aikana Lasten Lumipäivät -tapahtumia tuotetaan ympäri Suomea jälleen tiuhaan tahtiin. Vierumäen ja Lapin kiertueen toteuttajina toimivat opiskelijat, Lapin kiertueen lisäksi helmikuussa ohjelmassa on myös Koillismaan kiertue sekä Lahden MM-kisat.

Lasten Lumipäivät koostuu alakouluille suunnitellusta ohjelmasta. Alakoululaiset pääsevät osallistumaan kiertueelle tapahtumapäivien kautta. Tapahtumapäivät koostuvat rastipisteistä, joiden kautta lapset pääsevät tutustumaan lajeihin ja saavat nauttia positiivisista kokemuksista lumiiliikunnan parissa kisamakkaroita unohtamatta. Päiväkohtaiset ohjelmat toteutetaan yhdessä paikallisten mäki-, hiihto- ja ampumahiihtoseurojen kanssa. Lasten Lumipäivien laaja-alaista toimintaa on mahdollistamassa mäkihypyn ja yhdistetyn pitkäaikainen kumppani LIDL Suomi ky sekä Lapland Hotels.

Vuonna 2014 Kansainvälinen Hiihtoliitto (FIS) palkitsi Lasten Mäkiviikko -kiertueen kolmanneksi parhaana lasten talviliikunta projektina osana FIS:n Snow Kidz-ohjelmaa. Snow Kidz on osa FIS:n isompaa kampanjaa, jonka tavoitteena on tuoda lapset lumille ja lumiliikunnan pariin (Bring Children to the Snow). Palkitsemisen avulla FIS:n tarkoituksena on tutustua ja tukea eri maiden parhaita projekteja sekä jakaa tietoa jäsenmailleen, miten hiihtolajien juniorityötä voidaan edesauttaa. Lasten Lumipäivät liittyy liittojen laajempaan Lumilajit Liikuttavat -hankkeeseen ja jatkaa Lasten Mäkiviikon viitoittamalla tiellä laajenpana kokonaisuutena lapsille ja perheille. Ja nyt keväällä 2016 FIS palkitsi koko Lumilajit Liikuttavat-hankkeen voittajaksi samaisessa Fis Snow Kidz Award-kilpailussa ja tätä titteliä Tuisku saa seuraavat kaksi vuotta kantaa.

Lumilajit Liikuttavat -kiertueaikataulu alasivulta. Lasten Lumipäivät kiertueen lisäksi Tuisku mukana MM-kisoissa 22.2.-5.3. välisenä aikana.