Parahiihto

Vammaisiihtäjät ovat jo vuodesta 2002 toimineet yhteistyössä Hiihtoliiton ja maastohiihdon kanssa. Kaudella 2016-2017 maastohiihdon valmennusryhmään kuuluu Ilkka Tuomisto. Naisissa maamme ykkösparahiihtäjä on tällä hetkellä Sini Pyy, joka kertoo päätavoitteekseen paralympiamitalin Pekingin talvikisoista 2022.

Maastohiihto on ollut virallisena paralympialajina vuodesta 1976 lähtien. Vammaisurheiluun liittyvän luokittelun mukaan paralympialaisiin voivat osallistua liikunta- ja näkövammaiset hiihtäjät. Vammasta ja toimintakyvystä riippuen hiihtäjä käyttää tarkoitukseen soveltuvaa kelkkaa, missä on sukset alla tai jalkaproteesiin kiinnitettävää suksea. Yläraajavammaiset hiihtävät normaalisti kahdella suksella, näkövammaiset hiihtäjät sen sijaan käyttävät apunaan opashiihtäjää.

Suomalaiset vammaishiihtäjät ovat kautta aikain menestyneet loistavasti paralympialaisissa ja lajin kansainvälisissä arvokilpailuissa sekä maailmancupissa. Sinivalkoiset urheilijat ovat päässeet viime vuosina kilpailemaan myös kotimaassa, sillä Vuokatissa on järjestetty vuoden 2009 MM-kisojen jälkeen maailmancupia säännöllisesti.

Linkit:
Suomen Paralympiakomitea