FIS-koodin hankkiminen

FIS-koodi on pakollinen Kansainvälisen Hiihtoliiton eli FIS:n kilpailukalenteriin merkittyjen kilpailujen yleisessä sekä 20-vuotiaiden sarjoissa kotimaassa  (mukaan lukien yleisen ja nuorten sarjojen henkilökohtaisten matkojen SM-kisat) ja ulkomailla.

FIS-koodi tarkoittaa käytännössä vain rekisteröitymistä FIS-listalle eli kansainväliselle rankinglistalle, joten urheilijalla on oltava FIS-koodin lisäksi aina myös kansallinen kilpailulisenssi ja vakuutus, vaikka hän osallistuisi ainoastaan FIS:n alaisiin kilpailuihin.

FIS-julistus

Ilmoittautuminen FIS-listalle tehdään täyttämällä ja allekirjoittamalla FIS-julistus eli Athlete's Declaration for Registration with the International Ski Federation (FIS), jolla urheilija tunnustaa tietävänsä kilpailemisesta aiheutuvat riskit. Allekirjoitettava englanninkielinen lomake löytyy tästä. Ohessa myös suomenkielinen käännös, jota ei saa käyttää allekirjoitettavana lomakkeena. Alaikäisen urheilijan FIS-julistuksen allekirjoittaa urheilijan lisäksi myös huoltaja.

Allekirjoitettu FIS-julistus toimitetaan joko skannattuna sähköpostin liitteenä tai kirjepostina liittoon. Rekisteröinti FIS-listalle tehdään, kun allekirjoitettu julistus on vastaanotettu liitossa ja maksu kirjautunut rekisteriin. FIS-koodi maksetaan laskulla, jonka urheilija saa sähköpostitse tai kirjeitse kotiosoitteeseen. FIS-koodin hinta on 45 euroa.

Kun kilpailija on kerran ilmoittautunut FIS-listalle, ei hänen tarvitse ilmoittautua erikseen vuosittain. Kaikki edellisellä kaudella FIS-koodin maksaneet saavat automaattisesti seuraavan kauden maksulomakkeen. Mikäli listalla jo aikaisemmin ollut urheilija ei ole maksanut koodia vuosittain syyskuun loppuun mennessä, hänet poistetaan automaattisesti FIS-listalta. Uusina listalle ilmoittautuvat urheilijat voivat sen sijaan toimittaa FIS-julistuksen ja ilmoittautua FIS-listalle missä vaiheessa kautta tahansa, kuitenkin hyvissä ajoin ennen ilmoittautumista ensimmäiseen FIS-kilpailuun.

FIS-lisenssikausi on 1.7. - 30.6. (vertaa kotimaan kilpailukausi 1.10.-30.9.).

Urheilijoiden maastohiihdon FIS-koodit löytyvät esim. nimellä hakemalla täältä

Toimintaohjeet lyhyesti FIS-koodin hankkimiseksi:

1. Ilmoita FIS-koodin tarvitsijan nimi, syntymäaika ja seura sähköpostitse: larissa.erola(@)hiihtoliitto.fi
2. Maksa sähköpostiisi toimitettu lasku ja allekirjoita vastaanottamasi FIS-julistus (englanninkielinen), jos et ole toimittanut FIS-julistusta jo aiemmin.
3. Palauta allekirjoitettu julistus kirjepostina tai skannattuna sähköpostin liitteeksi.
4. Kun maksu on kirjautunut liiton rekisteriin ja julistus on vastaanotettu, saat ilmoituksen FIS-koodistasi sähköpostitse.

FIS-julistuksen toimitusosoite: Suomen Hiihtoliitto ry, Radiokatu 20, 00093 VALO tai larissa.erola(@)hiihtoliitto.fi