Skandinavia Cup

Skandinavia Cup 2016 - 2017

FIS Skandinavia Cup on osa maastohiihdon maailmancupia seuraavaa tasoa, Continental Cupia. Skandinavia Cupiin kuuluvat Suomen lisäksi Norja, Ruotsi, Viro ja Latvia. Myös muiden maiden hiihtäjät saavat osallistua, mutta heitä ei huomioida cupin kokonaiskilpailussa.

Skandinavia Cupin merkitys on jatkuvasti kasvanut. Kovatasoisten kilpailuiden lisäksi osallistujille on porkkanana pääsy maailmancupiin. Talven viimeiselle, maaliskuussa alkavalle maailmancupin jaksolle Skandinavia Cupin voittaja saa FIS-pistesääntöjen täyttyessä oman paikan ja hänen majoitus- ja matkakulunsa maksetaan samoin perustein kuin ns. kuumaan ryhmään kuuluvilla urheilijoilla.

Myös muilla jaksoilla Skandinavia Cupin johtaja saa osallistumisoikeuden maailmancupiin, ensimmäisellä periodilla osallistumisoikeus on edelliskauden cupin voittajalla. Ensimmäisen periodin jälkeinen osallistumisoikeus ei kuitenkaan koske Tour de Skitä. Maaliskuussa maailmancupiin saavat lisäksi osallistua Skandinavia Cupin toinen ja kolmas.

Skandinavia Cupin osakilpailut ovat erinomainen tapa saada kansainvälistä kilpailukokemusta, ja kilpailujen kova taso antaa hyvän mittarin oman vauhdin kehittämiselle. Skandinavia Cup on myös maailmancupin kisojen jälkeen toiseksi paras paikka antaa kansainvälisen tason näyttöjä.

Skandinavia Cupin viralliset verkkosivut löydät täältä.

Skandinavia Cupin osakilpailut 2016 - 2017

9. - 11.12.2016 Lillehammer, Norja
M, N sprintti P
M 10 km, N 5 km V