Tulevat koulutukset

Maastohiihdon I- ja II-tason huoltokoulutus

I-tason koulutus

Kesto
20 h, järjestäjänä Hiihtoliitto yhteistyössä Vuokatin Urheiluopiston kanssa. Kouluttajana toimii Jari Nieminen.

Sisältö
Teoriaa n. 6 h ja käytäntöä n. 14 h sisältäen:
- suksien valinta eri keleille ja mittaaminen jousivaa’an avulla
- uuden suksen huoltaminen
- voitelu harjoituksiin ja kilpailutilanteissa
- suksien testaaminen, puhdistaminen ja säilytys
- työturvallisuus

Kurssilla kuulet viimeisimmät uutuudet niin voiteista kuin suksistakin. Kurssilla voidellaan omia suksia ja päästään testaamaan niitä Vuokatin maastossa/hiihtoputkessa.

Kohderyhmä
- aktiivihiihtäjät
- seurojen/piirien henkilökohtaiset ja ryhmävoitelijat
- II-tason huoltokoulutukseen pyrkivät

Toteutus
20. - 22.4.2018 Vuokatin Urheiluopistolla

Hinta
Kurssin hinta on täysihoidolla 340 € (pe - su) ja ei-majoittuville 225 € (sis. kaksi päivällistä, kaksi lounasta ja luentokahvin). Majoitus 2 - 4 hengen huoneissa.

Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset ja tiedustelut kurssin vetäjälle Jari Niemiselle, jari.nieminen(@)ppp.inet.fi, 040 739 9655. Ilmoittautuessasi kurssille ilmoita nimi, puhelinnumero, katuosoite, sähköpostiosoite ja laskutusosoite, jos lasku halutaan eri paikkaan. Kurssin toteuttaminen edellyttää vähintään 10 osallistujaa, maksimimäärä on 15 kurssilaista.

II-tason koulutus

Kesto
40 h, järjestäjänä Hiihtoliitto yhteistyössä Vuokatin Urheiluopiston kanssa. Kouluttajana toimii Jari Nieminen ja 2. osiossa lisäksi maastohiihtomaajoukkueen huoltoryhmän jäsen. Kurssilla vierailee voide- ja suksiasiantuntijoita.

Sisältö
Teoriaa n. 15 h ja käytäntöä n. 35 h sisältäen:
- olosuhteiden mittaaminen ja arviointi
- suksen luiston teoria ja suksen rakenne (luennoitsija)
- suksen valinta eri keleille ja pintapaineiden mittaaminen jousivaa’an avulla
- perinteisen suksen mittaaminen Classic Ski Control -mittalaitteella
- suksen kivihionta ja kevytkuviointi
- uusien suksien huoltaminen sekä kilpailuvoitelu kilpailutilanteissa
- suksien ja voiteiden testaaminen
- testien analysointi
- kilpailupäivän huolto
- suksien puhdistaminen ja säilytys
- työturvallisuus

Toisella jaksolla kurssilaiset voitelevat ja testaavat voiteita Vuokatissa järjestettävään kilpailuun. Käytössä on 5 - 6 voidemerkkiä, joista testien perusteella valitaan parhaimmat.

Kohderyhmä
II-tason huoltokoulutukseen pääsyn edellytyksenä on I-tason huoltokoulutuksen käyminen tai riittävien tietojen hallinta suksien huoltamisesta sekä aiempi toimiminen huoltotehtävissä. II-tason huoltokoulutus antaa valmiudet toimia Suomen maastohiihdon huoltoryhmässä erilaisissa kilpailuissa huoltoryhmän tarpeiden mukaan sekä toimia tulevaisuudessa piirikouluttajana huoltokoulutuksessa ja valmennuskoulutuksessa huolto-osion osalta (huoltokurssin käyneitä on maastohiihdon maajoukkueen ja ampumahiihdon maajoukkueen voitelijoina ja useita kurssilaisia on ollut monissa muissa kansainvälisissä kilpailuissa voitelutehtävissä).

Toteutus
Seuraavasta koulutuksesta ilmoitetaan myöhemmin tällä sivulla.

Suksihuoltajakerho

Suksihuollosta kiinnostuneilla on mahdollisuus liittyä keväällä 2011 perustettuun Suksihuoltajakerhoon, joka toimii Valmentajakerhon alajaostona. Kerholaiset kokoontuvat 1 - 2 kertaa vuodessa, jolloin on mahdollisuus saada huollon viimeisimmät tiedot ja muiden huoltajakerholaisten kanssa on mahdollisuus keskustella jatkuvasti kerhon yhteisessä foorumissa.

Kerhon omat sivut löytyvät täältä.

Piiritilaisuus

Kesto ja järjestäjä: 3-5 h, järjestäjänä hiihtopiiri, kouluttaja huoltoryhmästä
Sisältö: suksien valinta, ominaisuudet eri keleille, voitelu, puhdistaminen ja säilytys, työturvallisuus
Kohderyhmä: seurojen voitelijat, aktiivihiihtäjät, harrastajat, lasten vanhemmat