Tulevat koulutukset

SUKSIEN HUOLTOKOULUTUS MESSILÄSSÄ 30.9.2017

Suomen Hiihtoliitto järjestää yhden päivän huoltokoulutuksen Hollolan Messilässä lauantaina 30.9.2017. Kouluttajina toimivat Jari Nieminen sekä SHL:n huoltoryhmän jäsen.

Koulutus on suunnattu kaikille suksien voitelusta ja huollosta kiinnostuneille ja se antaa myös pohjaa Hiihtoliiton I- ja II-tason huoltokoulutukseen pyrkiville. Koulutuksessa käydään läpi suksen voiteluun liittyvät asiat: pohjustus, luistovoitelu, pitovoitelu ja käsikuvion valinta. Myös ns. pitokarvasuksien huoltaminen käydään läpi sekä tarvittaessa suksen mittaaminen. Koulutuksessa näytetään voiteluita käytännössä.

Koulutus toteutetaan, jos ilmoittautumisia tulee vähintään 30.

Koulutuksen hinta on 80 €/henkilö sisältäen aamukahvin ja voileivän, lounaan sekä iltapäiväkahvin ja kahvileivän.

Ilmoittautuminen 24.9.2017 mennessä netin kautta: https://rekisteri.sportti.fi/tapu/pub/hiihtoliitto/event.php?id=6326

Ilmoittautumisen lopuksi saat tulostettavaksi laskun itsellesi (toimitetaan myös sähköpostiin). Älä maksa laskua ennen kuin olet saanut sähköposti-ilmoituksen koulutuksen toteutumisesta.

Tiedustelut: koulutuksen vetäjä Jari Nieminen, jari.nieminen@ppp.inet.fi tai puh. 040 739 9655.

Koulutuspäivän ohjelma:

08.00 – 08.30   Aamukahvi + ilmoittautuminen
08.30 – 08.35   Koulutuspäivän avaus
08.35 – 09.15   Skinisuksien huoltaminen ja valinta
09.15 – 10.45   Suksien voitelu > pohjustus, luistovoitelu, pitovoitelu
10.45 – 12.30   Suksen pulverointi (pulverin valinta, laittotavat, pinnoittaminen jne.)
12.30 – 13.20   Lounas
13.20 – 14.45   Pitovoitelualueen määrittäminen ja pitosuksen valinta, pitovoitelu (purkit ja liisteri)
14.45 – 15.15   Kahvi
15.15 – 16.00   Käsikuvionti + käsikuvion valinta
16.00 – 16.30   Testaaminen (miten löydetään paras suksi ja voitelu)
16.30 – 16.45   Kauden 2017/2018 uutuudet markkinoilla
16.45 – 17.30   Käytännön voitelua (erilaisia voiteluita sekä osallistujien toiveita toteuttaen)
17.30 – 17.40   Tilaisuuden päätös

Paikan päälle yritetään saada kauden uutuuksia esille!

Maastohiihdon I- ja II-tason huoltokoulutus

I-tason koulutus

Kesto
20 h, järjestäjänä Hiihtoliitto yhteistyössä Vuokatin Urheiluopiston kanssa. Kouluttajana toimii Jari Nieminen.

Sisältö
Teoriaa n. 6 h ja käytäntöä n. 14 h sisältäen:
- suksien valinta eri keleille ja mittaaminen jousivaa’an avulla
- uuden suksen huoltaminen
- voitelu harjoituksiin ja kilpailutilanteissa
- suksien testaaminen, puhdistaminen ja säilytys
- työturvallisuus

Kurssilla kuulet viimeisimmät uutuudet niin voiteista kuin suksistakin. Kurssilla voidellaan omia suksia ja päästään testaamaan niitä Vuokatin maastossa/hiihtoputkessa.

Kohderyhmä
- aktiivihiihtäjät
- seurojen/piirien henkilökohtaiset ja ryhmävoitelijat
- II-tason huoltokoulutukseen pyrkivät

Toteutus
13. - 15.10.2017 Vuokatissa

Hinta
Kurssin hinta on täysihoidolla 340 € (pe - su) ja ei-majoittuville 225 € (sis. kaksi päivällistä, kaksi lounasta ja luentokahvin). Majoitus 2 - 4 hengen huoneissa.

Ilmoittautuminen
Ilmoittautumiset ja tiedustelut kurssin vetäjälle Jari Niemiselle, jari.nieminen(@)ppp.inet.fi, 040 739 9655. Ilmoittautuessasi kurssille ilmoita nimi, puhelinnumero, katuosoite, sähköpostiosoite ja laskutusosoite, jos lasku halutaan eri paikkaan. Kurssin toteuttaminen edellyttää vähintään 10 osallistujaa, maksimimäärä on 15 kurssilaista.

II-tason koulutus

Kesto
40 h, järjestäjänä Hiihtoliitto yhteistyössä Vuokatin Urheiluopiston kanssa. Kouluttajana toimii Jari Nieminen ja 2. osiossa lisäksi maastohiihtomaajoukkueen huoltoryhmän jäsen. Kurssilla vierailee voide- ja suksiasiantuntijoita.

Sisältö
Teoriaa n. 15 h ja käytäntöä n. 35 h sisältäen:
- olosuhteiden mittaaminen ja arviointi
- suksen luiston teoria ja suksen rakenne (luennoitsija)
- suksen valinta eri keleille ja pintapaineiden mittaaminen jousivaa’an avulla
- perinteisen suksen mittaaminen Classic Ski Control -mittalaitteella
- suksen kivihionta ja kevytkuviointi
- uusien suksien huoltaminen sekä kilpailuvoitelu kilpailutilanteissa
- suksien ja voiteiden testaaminen
- testien analysointi
- kilpailupäivän huolto
- suksien puhdistaminen ja säilytys
- työturvallisuus

Toisella jaksolla kurssilaiset voitelevat ja testaavat voiteita Vuokatissa järjestettävään kilpailuun. Käytössä on 5 - 6 voidemerkkiä, joista testien perusteella valitaan parhaimmat.

Kohderyhmä
II-tason huoltokoulutukseen pääsyn edellytyksenä on I-tason huoltokoulutuksen käyminen tai riittävien tietojen hallinta suksien huoltamisesta sekä aiempi toimiminen huoltotehtävissä. II-tason huoltokoulutus antaa valmiudet toimia Suomen maastohiihdon huoltoryhmässä erilaisissa kilpailuissa huoltoryhmän tarpeiden mukaan sekä toimia tulevaisuudessa piirikouluttajana huoltokoulutuksessa ja valmennuskoulutuksessa huolto-osion osalta (huoltokurssin käyneitä on maastohiihdon maajoukkueen ja ampumahiihdon maajoukkueen voitelijoina ja useita kurssilaisia on ollut monissa muissa kansainvälisissä kilpailuissa voitelutehtävissä).

Toteutus
6. - 8.10.2017 Vuokatissa, 1. osio
27. - 29.10.2017 Vuokatissa, 2. osio (kilpailuosio Suomen Cupin aikaan)

Hinta
Kurssin hinta on täysihoidolla 350 €/vkl (pe - su) eli kokonaishinta kahdelle osiolle on 700 €. Ei-majoittuville hinta on 235 €/vkl (pe - su) eli kokonaishinta on 470 €. Hinnat sisältävät kaksi päivällistä, kaksi lounasta ja luentokahvin. Majoitus 2 - 4 hengen huoneissa.

Ilmoittautuminen

Suksihuoltajakerho

Suksihuollosta kiinnostuneilla on mahdollisuus liittyä keväällä 2011 perustettuun Suksihuoltajakerhoon, joka toimii Valmentajakerhon alajaostona. Kerholaiset kokoontuvat 1 - 2 kertaa vuodessa, jolloin on mahdollisuus saada huollon viimeisimmät tiedot ja muiden huoltajakerholaisten kanssa on mahdollisuus keskustella jatkuvasti kerhon yhteisessä foorumissa.

Kerhon omat sivut löytyvät täältä.

Piiritilaisuus

Kesto ja järjestäjä: 3-5 h, järjestäjänä hiihtopiiri, kouluttaja huoltoryhmästä
Sisältö: suksien valinta, ominaisuudet eri keleille, voitelu, puhdistaminen ja säilytys, työturvallisuus
Kohderyhmä: seurojen voitelijat, aktiivihiihtäjät, harrastajat, lasten vanhemmat