Ounasvaara

Nuorten SM-hiihdot Rovaniemen Ounasvaaralla 18.-19.3.2017

18.3. P 5 km N, 10 km M, väliaikalähtö (17 - 23 -sarjat)

19.3. V pitkät matkat, yhteislähtö (17 - 23 -sarjat)

Seuraa kisoja myös sosiaalisessa mediassa:

Twitterissä: @nuortensmkisat

Instagramissa: @nuortensmhiihdot

Ajankohtaista

Joukkueenjohtajien kokousmateriaalia sunnuntain kisoihin ladattavissa tämän sivun alaosassa

18.3.2017

Ounasvaaran SM-hiihtojen suojelijan tervehdys

18.3.2017

Arvoisat kisavieraat,

Suomi on saanut nauttia 100 –vuotisjuhlavuonna todellista kisajännitystä; Lahden MM-hiihdot ovat luonnollisesti juhlavuoden suurin ja merkittävin urheilutapahtuma. Lahden kisahuuman lisäksi myös nuorten MM-hiihdoissa on tullut hyvää menestystä. Suomi on tulossa vahvasti takaisin maailman maastohiihtomaiden eliittiin – kiitos vuosien järjestelmällisen kehitystyön ja panostuksen.

Rovaniemi tarjoaa monella tavalla hienot puitteet erityisesti talviurheiluun. Ounasvaaran vaativat maastot antavat fyysiselle harjoittelulle hyvät lähtökohdat. Ensilumen latu tarjoaa erinomaiset olosuhteet lajiharjoittelun aloittamiseen jo lokakuun lopulla. Lapin Urheiluopiston ja Santasport Finlandin urheiluakatemiat luovat nuorille jo yläkoulusta lähtien mahdollisuuden urheilijapolkuun, jossa sovitetaan koulunkäynti ja opiskelu ohjattuun harjoitteluun ja elämään.

Rovaniemen kaupunki on matkailu, -opiskelu ja urheilukaupunki. Perinteisen matkailun lisäksi kaupunki panostaa tapahtuma- ja liikuntamatkailuun. Rovaniemen kaupunki tukee ja kannustaa järjestöjä ja seuroja hakemaan valtakunnallisia suurtapahtumia kaupunkiin; lähivuosien tulevista suurtapahtumista mainittakoon Kuninkuusravit ja suunnistuksen SM-viestit vuonna 2018, lentopallon Power Cup vuonna 2019 ja Jukolan Viesti vuonna 2020.

Järjestävä seura, Ounasvaaran Hiihtoseura, on kokenut ja rutinoitunut arvokisojen järjestäjä. Nuorten SM-hiihdot ovat 90-vuotiaan seuran juhlakisat ja yksi Suomen 100 –vuotisjuhlatapahtuma Rovaniemellä.

Hyvät nuoret ja taustajoukot

Tervetuloa Lapin maakunnan pääkaupunkiin Rovaniemelle. Rovaniemi ja Ounasvaara tarjoavat hienot talviset puitteet SM-hiihtojen mestaruusmittelöihin.

Martti Anttila

Rovaniemen kaupunki

Toimialajohtaja

Joukkueenjohtajien kokousmateriaalia ladattavissa tämän sivun alaosassa

17.3.2017

Jaakko Halonen valmiina Ounasvaaran haastaviin maastoihin

15.3.2017

Tulevana viikonloppuna hiihdetään kuluvan kauden viimeiset nuorten SM-kisat Rovaniemen Ounasvaaralla. Lauantaina vuorossa ovat perinteisen hiihtotavan väliaikalähdöt ja sunnuntaina taistellaan pitkien matkojen mestaruuksista yhteislähdöllä hiihtotavan ollessa vapaa.

Yksi kisanumeron päällensä pukeva on Pyhäjärven Pohtia edustava Jaakko Halonen, joka hiihtää kivikovassa 23-vuotiaiden sarjassa. Rovaniemellä opiskelujaan suorittava Halonen matkaa kotipaikkakunnaltaan Reisjärveltä kisapaikalle odottavaisin mielin, nostaen esiin Ounasvaaran haastavat maastot.

– Erittäin mielenkiintoinen viikonloppu tulossa. Ounasvaaralla on tarjota mielettömän rankkoja kisalatuja, joista etenkin lauantaina kahteen otteeseen kierrettävä vitosen lenkki on ihan maailmancupin tasoa.

Kovan maaston kisoja ei Suomessa liialti järjestetä, mikä antaakin oman mausteensa tulevalle viikonlopulle. Kaksi vuotta opiskelujen puitteissa Ounasvaaran latuja kiertänyt Halonen tietääkin, kuinka kisaan tulee lähteä.

– Monesti maastot ovat helpompia, joten tällaisessa kisassa hyvä vauhdinjako on kaikki kaikessa, Halonen suunnittelee.

Ounasvaaran kisoihin osallistuu koko Halosen ikäluokan kärkikaarti ja miehen oma tähtäin onkin hiihtää hyvällä suorituksella kymmenen parhaan joukkoon. Ennakkosuosikin viitan hän asettaisi seurakaverinsa hartioille.

– Pyhäjärven Pohdin Joni Mäki tulee olemaan kova ja samalla oma ennakkosuosikkini. Myös Kouvolan Hiihtoseuran Lauri Vuorinen tuntee OTC Rovaniemen hiihtäjänä ladut ja kamppailee kisan voitosta, Halonen ennakoi.

Halonen toivoo myös yleisön löytävän tiensä hiihtostadionille seuraamaan kisaviikonloppua, sillä kovissa nousuissa kannustusta tarvitaan ja kaikkien kärkinimien ollessa mukana vauhdinhurma on taattu!

Nuorten SM-huipennus valmistuu kovaa vauhtia

22.2.2017

Nuorten SM-hiihdot huipentuvat kolmen ja puolen viikon kuluttua Rovaniemen Ounasvaaralla. Kisojen järjestelyistä vastaa kokenut Ounasvaaran Hiihtoseura ja sen rutinoitunut järjestelyorganisaatio vankalla ammattitaidollaan. Kilpailunjohtaja Janne Hyyppä iloitsee valmistelujen etenemistä suunnitellussa aikataulussa.

– Valmistelut ovat hyvällä mallilla. Olosuhteet ja puitteet ovat myöskin loistavassa kunnossa, joten enää odotellaan itse päätähtien saapumista laduille, Hyyppä kertoo viitaten noin 400 Rovaniemelle odotettavaan hiihtäjään.

Jos lumitilanne on talven aikana askarruttanut jossakin päin Suomea, niin Rovaniemellä siihen ei ole aihetta. Ounasvaaran lumitilanne on erinomainen ja ladut ovat loistavassa kunnossa, tarjoten kaikille kilpailijoille tasapuoliset olosuhteet taistella Suomen mestaruuksista. Hyyppä vihjailee tulevien kilpalatujen myös haastavan kilpailijat aivan omalla tavallaan.

– Nuoret pääsevät kokemaan kisoissa kansainvälisen tason kilpailujen kovat radat, sillä ladut ovat vaativia ja ne tulevat sisältämään sekä rankkoja nousuja että vauhdikkaita laskuja.

Ounasvaaran Hiihtoseura on satsannut nuorten SM-hiihtoihin tapahtumana. Kisojen arvostuksesta kertoo muun muassa se, että lauantain palkintojenjakotilaisuus on viety Rovaniemen keskustan tuntumassa sijaitsevaan Tiedekeskus Pilkkeeseen, jossa luonnon monimuotoisuus on vahvasti esillä.

-Olemme halunneet, että kisat saavat arvoisensa juhlallisuudet ja mikä olisikaan siihen parempi paikka kuin Pilkkeen upeat tilat, joissa suomalainen luonto kohtaa hiihtäjät. Kisoissahan yhdistyvät suomalainen luonto parhaimmillaan sekä luonnossa tapahtuva liikunnan harrastaminen, Hyyppä arvottaa.

Palkintojenjakotilaisuudessa on luvassa mestarien kruunaamisten lisäksi myös tanssiesityksiä sekä tapahtuman henkeä nostattavia puheenvuoroja. Kilpailuorganisaatio toivottaa hiihtokansan lämpimästi tervetulleeksi nauttimaan suuresta nuorten urheilujuhlasta Rovaniemelle ja Ounasvaaralle!

Ladattavat tiedostot: