Sinettiseuratoiminta

Sinettiseuratoiminta on suomalaisen liikunnan ja urheilun kattojärjestön Valo ry:n yksi näkyvimmistä toimintamuodoista. Sinetti on valtakunnallinen seuratoiminnan laatumerkki, seuran lupaus laadukkaasta toiminnasta. Sinettiseuroja on eri lajeissa yli 600 ja maastohiihdossa 25 (vuonna 2014). Vuoden 2015 lopuksi Valo ry julkaisi uudet sinettikriteerit, jotka perustuvat asiantuntijoiden tekemiin selvituksiin lasten ja nuorten urheilusta.

Vuoden 2015 lopussa Hiihtoliiton 9 seuraa aloittivat uuden "sinettiseuraksi"-prosessin, jonka tavoitteena on kehittää seurojen toimintaa sekä varmistaa uusien sinettikriteerien täyttyminen. Keväällä 2016 alkoi uudelle 5 seuralle prosessi ja tämän jälkeen Hiihtoliitolla on 14 uusien kriteerien mukaista sinettiseuraa. Keväällä 2017 on 10 uuden seuran mahdollista hakea sinettiseuraksi -prosessiin mukaan.

Sinettiseurat ovat lasten ja nuorten urheilun kärkiseuroja omalla paikkakunnallaan. Sinetin saaneille seuroille Valo ry tarjoaa tiedotus- ja markkinointiapuaan. Seura voi myös hyödyntää valtakunnallisen markkinoinnin paikallisesti.

Sinetti kertoo myös päättäjille, yrityksille ja seuran toiminta-alueen väestölle seuran toiminnan sisällöstä: nuoret huomioidaan, kaikille tarjotaan toimintaa, muistetaan myös harrastajat ja tavoitellaan hyvää kilpailumenestystä pitkän ajan suunnitelmilla. Sinettiä on helppo hyödyntää yhteistyösopimuksia tehtäessä, uusia jäseniä hankittaessa ja seuran ulkoisenkuvan kehittämisessä.

Valo ry:n tuen lisäksi Suomen Hiihtoliitto tarjoaa Sinettiseuroilleen etuja, tiedotusapua, sinettikoulutuksen ja tapaamiset nuorisotoiminnan vastuuhenkilöille sekä nimetyn yhteyshenkilön.

Lisätietoja:
Henna Sivenius