Wanhat Hiihtoveikot yhteiskuvassa Laajavuoressa 26.5.2016 (kuva: Matti Harju).Wanhat Hiihtoveikot yhteiskuvassa Laajavuoressa 26.5.2016 (kuva: Matti Harju).

Wanhat Hiihtoveikot

Wanhat Hiihtoveikot ry on perustettu Jyväskylässä 19.9.1953 ja merkitty yhdistysrekisteriin 25.11.1953. Yhdistyksen tarkoituksena on toimia sääntöjensä mukaan vanhojen valiohiihtäjien yhdyssiteenä puolueista ja urheilujärjestöistä riippumattomana hiihtourheilun kehittämiseksi.

Yhdistyksellä on vuonna 2016 noin 170 jäsentä kaikista Suomen Hiihtoliiton lajiryhmistä. Jäseninä on myös menneiden vuosien naisedustushiihtäjiä, ampumahiihtäjiä, paralympialaishiihtäjiä ja hiihtotehtävissä ansioituneita maajoukkuetason hiihtolajien valmentajia ja hiihtojärjestöaktiiveja.

Yhdistyksen nimeksi vuosikokous 27.5.2016 esittää jatkossa sääntöuudistuksen jälkeen Wanhat Hiihtoveikot ja Hiihtosiskot.

Vuosikokous hyväksyy jäsenet sovittujen kriteerien mukaan johtokunnan esityksestä. Jäsenmaksu, jonka vuosikokous päättää, on 25 euroa. Vuosittain järjestetään vuosikokoustapahtuma, jonka yhteydessä on ohjelmaa.

Wanhojen Hiihtoveikkojen vuosikokous ja kesäpäivät järjestetään Jyväskylässä 31.5. - 1.6.2017, jolloin seuraavan kerran hyväksytään uusia jäseniä. Teemoina ovat OK Albertville 1992, MM-hiihdot Lahti 1989 ja Val di Fiemme 1991 sekä kyseisten vuosien ampumahiihdon OK- ja MM-kisat ja paralympiakisat.

Yhdistyksen jäsenet (säännöt 3§): Yhdistyksen jäseniksi pääsevät aktiiviuransa lopettaneet mestariluokan hiihtomerkin suorittaneet tai muuten vastaavasti hiihtotehtävissä ansioituneet henkilöt, jotka johtokunnan esityksestä vuosikokous hyväksyy. (Mestariluokan tulkinta nykyään: edustus-/maajoukkuetason urheilija. Käytännön alaikäraja on 50 vuotta).

Jäsenanomukset sihteerille vuosittain 30.4. mennessä.