Puheenjohtajan joulutervehdys

Ruka Nordic I Satu Hynynen

Hyvät lumilajien ystävät,

Viime kirjeessäni syyskuun lopussa totesin, että onneksi koronakurimus on jo helpottamassa. No, eihän se ole – päinvastoin. Se on todella valitettavaa ja häiritsee myös Hiihtoliiton monien tapahtumien suunnittelua. Liittona me toimimme luonnollisesti terveysviranomaisten ohjeiden mukaan ja toivomme tilanteen kääntyvän paremmaksi mahdollisimman pian.

Kaikesta huolimatta voimme olla iloisia kuluneesta vuodesta. Olemme tervehdyttäneet talouttamme johdonmukaisesti pitkän tähtäimen suunnitelman mukaisesti ja jopa selvästi paremmin. Koronasta huolimatta maailmancupin kisat Levillä, Rukalla ja Lahdessa on kyetty järjestämään terveysturvallisesti kuten myös SM-kisat ja Suomen Cup, joka lähti tänä vuonna jo toiselle vuosikymmenelle.

Strategiamme näkyvimmän osan huippu-urheilun lisäksi olemme panostaneet vahvasti toiseen kulmakiveen, elinvoimaiseen seuratoimintaan. Meillä on seuroillemme  monipuolista tarjontaa, jota toivomme niiden hyödyntävän nykyistä aktiivisemmin.

Huippu-urheilun osalta on alkanut erityisen mielenkiintoinen kausi Pekingin talviolympialaiset kohokohtanaan. On upea asia, että tällä kaudella monet nuoret, lahjakkaat urheilijamme ovat jo tähän mennessä nousseet maailmancupin pisteille. Tätä me tarvitsemme kaikissa lajeissamme. Teemme Hiihtoliitossa kaikkemme omalta osaltamme, jotta kykenemme tarjoamaan urheilijoillemme kilpailukykyiset mahdollisuudet kehittyä edelleenkin.

Olemme saaneet syksyn aikana valmiiksi strategiaamme perustuvan viestintästrategian. Sen tavoitteena on hyvän tiedottamisen lisäksi viestiä toiminnastamme entistä ennakoivammin ja monipuolisemmin. Hiihtoliiton toiminnassa huippu-urheilulla on luonnollisesti iso rooli. Me olemme kuitenkin paljon muutakin. Seuratoiminta ja kansan liikuttaminen ovat perustehtäviämme. Haluamme kertoa aktiivisesti monipuolisesta toiminnastamme kaikkien kanaviemme kautta.

Suomen kansa on hiihtokansaa. Viime talvena lisävauhtia saanut hiihtobuumi jatkuu entistäkin vahvempana. Talvi on myös olosuhteiden puolesta alkanut lupaavasti. Yhä useammalla paikkakunnalla hiihdetään tekolumiladuilla. Esitänkin lämpimät kiitokset niille lukuisille kunnille ja muille organisaatioille, joissa on ymmärretty näiden edullisten liikuntapaikkojen merkitys kansanterveydenkin näkökulmasta.

Helsingin Olympiastadionilla tehdään ensi helmikuussa historiaa, kun Stadikalla hiihdetään. Hiihdon riemua tarjoaa ensimmäistä kertaa järjestettävä, uusi innovaatiomme Helsinki Ski Weeks -tapahtuma. Hiihtourheilu valtaa Stadionin 29.1.–27.2.2022. Olympiastadionista tulee uusi lähiliikuntapaikka Helsinkiin, sillä Stadikan laduille on vapaa sisäänpääsy.

Helsinki Ski Weeksin tapahtumakokonaisuus yhdistää liikunnan riemun ja elämyksellisen viihteen. Tiedossa on hiihdon lisäksi avajaiskonsertti, Lasten Lumipäivät, yrityksille suunnattu sprinttikisa sekä suksidisko vain muutamia mainitakseni. Helmikuun 24. päivänä Stadionin valtaavat Pekingistä palaavat huippu-urheilijat. Kyseessä on Stadion Sprint -kutsukilpailu, jossa sprinttihiihdon supertähdet kisaavat tosissaan paremmuudesta. Kovan kisan ohessa on tiedossa viihdettä ja erilaista urheilujuhlan tuntua. YLE lähettää tämän kisan suorana lähetyksenä.

Helsinki Ski Weeksin avaa Kansallinen hiihtopäivä lauantaina 29.1.2022. Hiihtoliitto haluaa vauhdittaa kansan liikkumista järjestämällä tämän tapahtuman yhdessä Sydänliiton, Suomen Ladun ja Työväen Urheiluliiton kanssa. Päänäyttämönä toimii Helsingin olympiastadion.

Tavoitteenamme on saada miljoona suomalaista hiihtämään tuon lauantaipäivän aikana. Jos lumiolosuhteet eivät mahdollista hiihtoa, myös esimerkiksi sauvakävely ja muukin luonnossa liikkuminen lasketaan hiihdoksi. Tärkeintä on liikkuminen ja siitä saatava iloinen mieli ja kunnon kohoaminen. YLE lähettää Olympiastadionilta useita lähetyksiä päivän mittaan. Sen lisäksi lähetyksiä tulee Tampereelta ja Joensuusta sekä ainakin kymmeneltä muulta paikkakunnalta.

Nyt on kuitenkin aika rauhoittua joulun viettoon ja keskittyä yhdessäoloon läheistemme kanssa. Kiitän Teitä kaikkia venymistä vaatineesta työstä tämän vuoden aikana. Lämmin kiitos henkilökunnallemme. Olette tehneet hienoa työtä vaativissa olosuhteissa.

Kiitän kaikkia yhteistyökumppaneitamme hienosta yhteistyöstä ja aidosta kumppanuudesta. Teidän roolinne toimintamme mahdollistajana on ratkaisevan tärkeä. Samalla toivotan uudet, upeat yhteistyökumppanimme tervetulleiksi mukaan toimintaamme.

Teille, hyvät urheilijamme, toivotan onnistumisen riemua kauden kisoihin.

Ja voimme vain toivoa, että koronapandemia estäisi mahdollisimman vähän toteuttamasta tässä mainittuja ja lukuisia muita lajiemme tapahtumia eri puolilla Suomea.

Terveyttä, Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2022.

Markku Haapasalmi
Hiihtoliiton puheenjohtaja