Hiihdon kansallista kilpailutoimintaa koskeva päätöksenteko fluorittomuudesta valmistelussa

Suksihuolto
Kuva: SHL/Jesse Väänänen

Kansainvälinen Hiihtoliitto (FIS) on antanut käyttökiellon fluoratuille tuotteille sen alaisissa kilpailuissa alkaen kaudesta 2020/21. Suomen Hiihtoliiton selvitystyö kiellon vaikutuksista kansallisiin hiihtokilpailuihin sekä kiellon valvonnasta on käynnissä.

Fluoriyhdisteitä sisältävien tuotteiden käyttökielto Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS), Kansainvälisen ampumahiihtoliiton (IBU) ja Kansainvälisen paralympiakomitean (IPC) alaisissa kilpailuissa on tulossa käytäntöön kaudelle 2020/21. Kiellon valvontaan tarkoitettua testilaitetta kehitetään ja testataan ja kansalliset liitot odottavat lisätietoja laitteista sekä valvonnasta.

Suomen Hiihtoliitossa kieltoon on valmistauduttu viime syksystä lähtien yhteistyössä Suomen Ampumahiihtoliiton ja Ski Sport Finlandin kanssa. Selvitystyötä on johtanut projektipäällikkö Teemu Lemmettylä. Tietoa on jaettu avoimesti lumilajiliittojen kesken ja keskustelua käyty yhteisesti fluorattujen tuotteiden käytöstä kansallisessa kilpailutoiminnassa.

Kansainvälisen hiihtoliiton (FIS) päätös fluorikiellosta koskee FIS:in alaisia kilpailuja, joita ovat maailmancupit ja maailmanmestaruuskilpailut, Scandinavia ja Continental Cupit sekä FIS Cupit ja FIS-kisat. IBU ja IPC ovat myös tekemässä päätöksensä yhteisen työryhmän selvitysten pohjalta kansainvälisten kilpailujensa osalta.

Hiihtoliitto valmistelee kauden 2020/21 koskevaa päätöstään huolellisesti. Päätöksentekoa ovat viivyttänyt valvontajärjestelmän puuttuminen ja testilaitteiston myöhäinen valmistuminen. Kuluneella viikolla FIS tiedotti, että sen alaisuudessa kehitettävän testauslaitteen kansallisten lajiliittojen testipäivät siirtyvät syyskuulta lokakuulle.

Suomen Hiihtoliitto pyrkii vetoamaan ja vaikuttamaan Kansainväliseen Hiihtoliittoon niin, että fluorikiellon lopullisessa implementoinnissa olisi yhden vuoden siirtymäaika, jotta testauslaitteistoa pystyttäisiin testaamaan kauden aikana eri olosuhteissa kenttätesteissä ja vastaavasti hiihdon eri toimijoilla olisi riittävä aika sopeuttaa toimintansa tulevaan muutokseen.

Fluorikieltopäätöksen vaikutukset ulottuvat eri tahoihin

Suomen Hiihtoliiton tuleva päätös fluoriyhdisteiden käytöstä suksien voitelussa koskee kansallisia kilpailuja kaikilla sarjatasolla. Välillisesti vaikutus kohdistuu myös talviurheilun ympärillä tapahtuvaan liiketoimintaan.

”Fluorikiellolla on merkittävä vaikutus koko talviurheiluperheeseen. Odotamme FIS:in lopullista päätöstä ennen kotimaan toiminnasta tehtäviä päätöksiä. Toivomme ymmärrystä myös kentältä, jotta voimme päätyä parhaaseen ratkaisuun kokonaisuuden kannalta.”

Teemu Lemmettylä, projektipäällikkö

Suomen Hiihtoliitto odottaa lisätietoja päätöksistä ja testausmenetelmän toimivuudesta Kansainväliseltä hiihtoliitolta lokakuun alkupuolen aikana. FISin hallitus, ylin päättävä elin, kokoontuu 9.10.2020.

Suomessa tapahtuvaa kansallista hiihdon kilpailutoimintaa koskevat esitykset käsitellään maastohiihdon kilpailu- ja sääntötyöryhmissä. Lopullisen päätöksen tekee Suomen Hiihtoliiton johtokunta. Ski Sport Finlandin ja Suomen Ampumahiihtoliiton hallitukset vahvistavat omien kilpailujensa säännöt.

Lue myös: Fluoriyhdisteiden käyttökielto astuu voimaan suksivoiteissa – Hiihtoliitto antaa suosituksia kotimaan toiminnalle