Hiihtoseuroille seuratukea lähes 150 000 euroa

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt liikunta- ja urheiluseuroille 3,5 miljoonaa euroa seuratoiminnan kehittämistukea. Suomen Hiihtoliiton seuroista 15 haki seuratukea uudelle hankkeelle ja niistä kymmenelle myönnettiin yhteensä 103 000€. Uudelle hankkeelle seuratukea saaneista seuroista neljä sai tukea palkkaukseen ja kuusi toiminnalliseen hankkeeseen. Myös neljä seuraa sai jatkoa aiemmille hankkeilleen yhteensä 44 000€. Hiihtoliiton seurat saivat siis kaikkiaan seuratukea 147 000€.

”Seuratukihakemuksia tuli tänä vuonna ihan hyvä määrä, vaikka tietysti enemmänkin olisi voinut tulla. Olen iloinen siitä, että moni seura haki tukea palkkaukseen ja lähes kaikki sen saivat. Kaiken kaikkiaan seurojen hankkeet ovat kehittyneet ja parantuneet viimeisen kahden vuoden aikana. Hankkeet ovat selkeitä, hyvin pohdittuja ja vievät oikeasti suomalaista lumilajiurheilua eteenpäin. Tänä vaikeana aikana on erittäin hienoa, että reilusti yli puolelle seuratukea hakeneista seuroistamme se myönnettiin. Uskon tämän lisäävän myös muiden seurojen innokkuutta ensi kauden suunnittelussa”, kertoo Hiihtoliiton seuratoiminnan kehittäjä Sandra Sirén, joka toteaa verkossa järjestettyjen infotilaisuuksien olleen toimivia seurojen sparrauksessa.

Sirén toteaa, että seuratuen hakuprosessi on aina työläs, mutta yleensä kova työ palkitaan. Seula on tarkka ja painotuksista on hyvä olla tietoinen.

”Muutama hanke jäi tuen ulkopuolelle ja näissä tapauksissa keskeisimpiä syitä olivat seuran toinen palkkaus, hanke sisälsi liikaa välinehankintoja, palkkauksen työnkuva oli epäselvä, hankkeen toiminta keskittyi pääasiassa kilpaurheiluun tai seura oli jo saanut tukea useana vuonna peräkkäin”, kokoaa Sirén ja kannustaa kaikkia seuroja ja nyt uusien hankkeiden suunnittelutyöhön.

Seurat, joille tuki myönnettiin uudelle hankkeelle:
Ounasvaaran Hiihtoseura ry
Ski Jyväskylä ry
Kerkkoon Urheilijat ry
Joensuun Kataja ry
Lempäälän Kisa ry
Nakkilan Vire ry
Vantaan Hiihtoseura ry
Keravan Urheilijat ry
Puijon Hiihtoseura ry
Lahden Hiihtoseura ry

Seurat, jotka saivat jatkoa aiemmalle hankkeelle:
Juvan Urheilijat ry
Pakilan Veto ry
Voimistelu- ja Urheiluseura Taivalkosken Kuohu ry
Taivalkosken Metsä-Veikot 85 ry

Suuret onnittelut kaikille seuratukea saaneille seuroille!

Kuva: SHL