Petter Kukkonen jatkaa yhdistetyn päävalmentajana

Pitkäjänteistä työtä yhdistetyn maajoukkueessa tehnyt Petter Kukkonen jatkaa joukkueen päävalmentajana 2+1 muotoisella sopimuksella. Mäkihypyn ja yhdistetyn johtoryhmän puheenjohtaja Lauri Kettunen peräänkuuluttaakin tehdyssä valinnassa johdonmukaisuutta ja pitkäjänteisyyttä.

– Huippu-urheilussa menestykseen ei ole tarjolla helppoja oikoteitä, vaan sen sijaan pitkäaikaista ja sitoutunutta työntekoa edellyttävä polku. Sitoutuminen vaativaan harjoitteluun on Petterin valmentajakaudella ollut kaiken aikaa korkealla. Vaikka viime kaudella keskusteltiin yhdistetyn kilpailukyvystä, ja menestys jäi pääasiassa Ilkka Herolan suoritusten varaan, toimimme pitkäjänteisesti välttäen hätäisiä johtopäätöksiä, kertoo Kettunen.

Kukkonen on päävalmentajakaudellaan nostanut urheilijoita mukaan kärkikamppailuihin. Viime kaudella kehityskäyrällä nähtiin pientä takapakkia, mutta päävalmentaja lähtee kohti tulevaa motivoituneena ja positiivisin mielin.

– Viime kautta on analysoitu paljon, ja nyt on suunniteltu asiantuntijoiden ja valmentajien kanssa tulevaa. Tavoite on päästä sille kehitys- ja menestysuralla, jossa oltiin. Tultiin 6-7 vuotta koko ajan ylöspäin, kasvutarinassa on normaalia, että jossain vaiheessa tulee taka-askelia. Täytyy harjoitella järkevästi ja tehdä oikeita asioita, jotta päästään takaisin menestyspolulle, toteaa Kukkonen.

Yhdistetyn joukkueessa tehtiin jo kauden aikana isoja muutoksia ja itävaltalainen Falko Krismayr liittyi joukkueen valmennusvahvuuteen ja toimii jatkossa joukkueen mäkivalmentajana. Muutoksia harjoitteluun tullaan Kukkosen mukaan tekemään.

– Tulevat vuodet ovat todella tärkeitä meidän lajiryhmälle ja joukkueelle. Haluamme menestyä, se on selvä. Haluamme pärjätä jokaisessa maailmancup-viikonlopussa, haluamme voittaa arvokisamitaleja ja haluamme voittaa olympiamitaleja. Siihen nämä jo talvellakin tehdyt muutokset tähtäävät. Nämä tavoitteet määrittävät päivittäistä työtä, kertoo Kukkonen.

– Innoissani lähden tekemään tätä työtä, meillä on hienoja urheilijoita ja näen paljon kehityspotentiaalia. Meillä on myös loistava taustatiimi. En näe mitään syytä, miksi ei voitaisi saavuttaa tavoitteita, joita on asetettu, päättää Kukkonen.

Maajoukkuevalmentajien lähiesimiehenä ja työnohjaajana toimii Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen.

Muiden valmennusryhmien valmentajat nimetään NOV-päätösten jälkeen kesän alussa.