Teemu Pasasesta maastohiihdon uusi päävalmentaja

Pasasen valintaa tehtävään tuki monipuolinen tausta erilaisista valmennustehtävistä, mutta erityisesti valinnalla halutaan turvata jatkuvuutta suomalaisessa hiihtovalmennuksessa.

– Teemulta löytyy halu kehittää suomalaista hiihtovalmennusta niin, että pysymme mukana muutoksissa ja kärjessä kovassa kansainvälisessä kilpailussa. Tavoitteena on tietenkin myös pyrkiä menestykseen nykyistä laajemmalla rintamalla ja palata mitalikantaan myös viesteissä tulevissa arvokisoissa, kertoo maastohiihdon johtoryhmän puheenjohtaja Jarmo Luuri

Pasanen on valmentanut maajoukkueessa yhtäjaksoisesti jo kuuden talven ajan. Ennen A-maajoukkuepestiään Pasanen valmensi Hiihtoliiton nuorten ryhmiä viiden vuoden ajan vuosina 2006-2010 sekä toimi päätoimisena valmennuspäällikkönä Espoon Hiihtoseurassa 2009-2014. Analyyttisyydestään tunnettu valmentaja on otettu nimeämisestään päävalmentajaksi.

– Aina on kunnia olla Suomen hiihtomaajoukkueen valmentaja, maastohiihto on yksi Suomen ykköslajeista. Hienoa, että luottamusta löytyy myös päävalmentajan rooliin, kommentoi Pasanen.

Maastohiihtomaajoukkueen toimintaa ja rakenteita on viime vuosina uudistettu ja Pasanen haluaa jatkaa hyväksi todettuja linjoja.

– On tehty paljon hyväksi havaittuja linjauksia ja niitä jatketaan. Ryhmäharjoittelua korostetaan, mutta otetaan myös huomioon harjoittelun yksilölliset räätälöinnit. Myös naisten ja miesten harjoittelun selkeämpi eriyttäminen koettiin hyväksi. Kehittämistä riittää kuitenkin vielä monessa asiassa. Nykyhiihdon vaatimuksiin on vastattava, toteaa Pasanen.

Maastohiihdon uusi valmennuksen linjaus julkaistaan ensi viikolla ja työn tulos tulee Pasasen mukaan näkymään myös maajoukkuetoiminnassa.

– Linjausta on työstetty isolla porukalla yhdessä KIHUn kanssa. Siinä on mietitty Suomen maastohiihtovalmennuksen tulevaisuuden linjausta ja nykyhiihdon vaatimuksia. Se vaikuttaa toki myös maajoukkuetoimintaan, mutta erityisesti kentälle ja nuorisotoimintaan.

Vastuu valmennuskokonaisuuden pyörittämisestä on päävalmentaja Pasasella. Pasanen vastaa myös miesten maajoukkuevalmennuksesta yhdessä Mikko Virtasen kanssa. Naisten vastuuvalmentajana toimii Ville Oksanen, joka saa aisaparikseen Glenn Lindholmin. Kaikkien valmentajien sopimukset ovat muotoa 2+1 vuotta.

Glenn Lindholm on uusi tulokas maajoukkuevalmennuksessa, mutta hiihtopiireissä nimi on tuttu. Vuokatti Sportin valmennuspäällikkönä viime vuodet toiminut, 20 vuoden valmentajataustan omaava Lindholm lähtee kohti A-maajoukkuepestiä innolla.

– On hienoa päästä mukaan korkeimmalle tasolle, jossa kaikki työskentelevät kovaa ja ammattimaisesti. Tottakai, olen myös tietoinen siitä, että paineet kasvavat ja odotukset ovat maastohiihdossa kovat. Unelmani on, että sekä Suomen naiset että miehet ovat mitaleilla Pekingin talviolympialaisten viestikilpailuissa, kertoo Lindholm.

Lindholm peräänkuuluttaa päävalmentaja Pasasen tavoin lajin kehittymistä ja kehittymisen mukana pysymistä.

– Odotan innolla, että voimme yhdessä valmennusryhmän kanssa viedä suomalaista hiihtoa eteenpäin. Kilpailu on maailmalla kova, Suomen on pysyttävä kehityksessä mukana ja mielellään vähän edellä, pohtii Lindholm.

Maajoukkuevalmentajien lähiesimiehenä ja työnohjaajana toimii Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen.

Maajoukkueen huoltopäällikkö nimetään myöhemmin kesän aikana. Muiden valmennusryhmien valmentajat nimetään NOV-päätösten jälkeen kesän alussa.