Kilpailuohje

Hopeasomman loppukilpailu (131) Hollolassa 8.-10.3.2019

KILPAILUPAIKKA
Heinsuon Urheilukeskus, Tiilijärventie 9, 15870 Hollola. Kilpailupaikalle ja pysäköintiin saapumisen ohjeet ovat Internetissä, erillisessä kartassa. Kilpailukeskuksessa on kilpailun virallinen ilmoitustaulu. Kaikki tiedotteet, lähtölistat ja tulokset ovat nähtävillä ilmoitustaululla ja kilpailun Internet-sivuilla.

KILPAILUTOIMISTO
Kilpailutoimisto on Hollolan uimahallin monitoimitilassa, osoitteessa Terveystie 8, 15870 Hollola. Kilpailutoimisto on avoinna torstaina klo 13-19, perjantaina klo 7-19, lauantaina klo 7-19 ja sunnuntaina klo 8 alkaen kilpailujen päättymiseen asti. Kilpailutoimiston p. 040 363 8130.

KILPAILUKESKUKSEN INFOTOMISTO ELI KILPAILUINFO
Kilpailuinfo toimii kilpailujen aikana Heinsuon Urheilukeskuksessa, stadionalueella, ajanottorakennuksen palvelupisteessä. Kilpailuinfosta voi ostaa ruoka-, makkara-, kahvi- ja mehulippuja korttimaksulla. Myös mahdolliset protestit tulee jättää ja maksaa kilpailuinfoon, kilpailunsihteerille ennen protestiajan päättymistä. Kilpailuinfo on avoinna perjantaina klo 8.30-17, lauantaina klo 9.30-16 ja sunnuntaina klo 9.30-15.

PYSÄKÖINTI
Pysäköintialueet ovat kilpailualueen tuntumassa. Opastus pysäköintiin on vt 12:lta. Katso tarkemmat saapumisohjeet opastekartoista kilpailun Internet-sivuilta. Poolialueelle saapuvilla liiton sopimuskumppaneilla tulee olla omat liitolta saadut ajoluvat mukana. Voitelukopin varanneille seuroille jaetaan erillisten ohjeiden mukaisesti ajolupa heille osoitetulle pysäköintialueelle. Kilpailutoimiston edessä on rajoitetusti pysäköintitilaa. Paikan päällä on ehdottomasti noudatettava liikenteenohjaajien ohjeita!

TUOMARINEUVOSTON KOKOONPANO
TD Mikko Rantanen p. 050 591 5805, TDA Ahti Laaksonen p. 040 049 1269, kilpailunjohtaja Toni Kejonen p. 044 541 9118 ja kilpailunsihteeri Heidi Passila p. 050 585 8787.

JOUKKUEENJOHTAJIEN KOKOUKSET
Joukkueenjohtajien kokoukset järjestetään Hollolan uimahallin toimintahuoneessa, osoitteessa Terveystie 8, Hollola seuraavanlaisesti:

to 7.3.2019 klo 18.00
pe 8.3.2019 klo 18.00
la 9.3.2019 klo 17.00.

Mahdollisista kokousaikojen muutoksista ilmoitetaan kilpailun Internet-sivuilla, kilpailualueen ilmoitustaululla ja kenttäkuulutuksella.

RUOKAILU
Kilpailualueella, jäähallissa on mahdollisuus ruokailuun perjantaina klo 10.30-17.00, lauantaina klo 10.30-17.00 ja sunnuntaina klo 10.30-15.00.

Ruokalista
Perjantaina 8.3.                  Nakkikeitto (L), vaihtoehtona kasviskeitto (L,G)
Klo 10.30-17.00                  sis. leivät, juustoviipale, juomana mehu, maito tai vesi
7€

Lauantai 9.3.                       Broileri-pastavuoka (L), vaihtoehtona kasvisvuoka (L,G)
Klo 10.30-17.00                  sis. tuoresalaatti, leivät, juomana mehu, maito tai vesi
8€

Sunnuntai 10.3.                   Jauheliha-perunalaatikko (L), vaihtoehtona kasvisvuoka (L,G)
Klo 10.30-15.00                   sis. porkkanaraaste, leivät, juomana mehu, maito tai vesi
8€

Lisäksi kilpailualueella on kahvioita ja makkaramyyntipisteitä. Muistathan varata käteistä rahaa myyntipisteisiin. Kilpailukeskuksen info-pisteestä voi ostaa ruoka-, makkara-, kahvi- ja mehulippuja korttimaksulla.

ENSIAPU
Kilpailujen aikana Heinsuon Urheilukeskuksessa on ensiapupäivystys. Ensiapuvastaava p. 050 542 5140. Turvallisuuspäällikkö p. 050 075 0645. Lääkäripäivystys on Päijät-Hämeen keskussairaalassa, Keskussairaalankatu 7, Lahti. Akuutti24 -neuvonnan puhelin on 03 819 2385. Hätätilanteessa soita 112.

INTERSPORT
Intersport Valo Lahti -myymälä sijaitsee jäähallissa. Myymälä on avoinna torstaina klo 15-19, perjantaina klo 9-19, lauantaina klo 9-18 ja sunnuntaina klo 9-14.

KILPAILURADAT
Perjantaina käytössä ovat 0,9 km:n ja 1 km:n reitit. Lauantaina ja sunnuntaina hiihdetään 3 km:n ja 5 km:n reittejä. Lauantaina M16 -sarja hiihtää ensin 5 km:n ja sitten 3 km:n radan. Kaikki radat ovat valaistuja.

KILPAILURATOJEN AUKIOLOAJAT
Kilpailuradat ovat avoinna tutustumista varten torstaina 7.3. klo 9.00-20.00, perjantaina 8.3. klo 7.00-8.50 (radat ovat avoinna sprintissä jatkoon menneille ja pooleille myös erien välissä) ja klo 18.00-20.00, lauantaina 9.3. klo 7.00-9.50 ja 17.00-20.00 (lisäksi M/N13 ja N14 sarjojen jälkeen tauon aikana) sekä sunnuntaina 10.3. 8.00-9.50 ja N/M16 sarjojen viestien jälkeen klo 11.55-12.25 urheilijoille ja pooleille ennen N/M14 sarjojen viestiä.

VIRALLISET HARJOITTELUAJAT KILPAILURADOILLA
Viralliset harjoitteluajat ovat torstaina klo 16.00-18.00, perjantaina klo 18.00-20.00 ja lauantaina klo 17.00-19.00.

Radoilla tulee hiihtää vain kilpailun hiihtosuuntaan! Radoilla tehdään aukioloaikoina (pois lukien viralliset harjoitteluajat) kunnostus- ja rakennustöitä, jolloin hiihtäjiltä vaaditaan erityistä varovaisuutta. Tuomarineuvosto voi päättää muutoksista ratojen käyttöön liittyen. Muutoksista ilmoitetaan kilpailujen nettisivuilla.

SUKSIEN TESTAUS JA VERRYTTELY
Verryttelyyn ja suksien testaukseen tarkoitetut ladut ovat kilpailualueen läheisyydessä. Lähtöalueen takana on tasainen noin 300 m:n lenkki. Jäähallin takana on nousu- ja laskutestiladut. Katso opastus aluekartasta. Kilpailujen aikana verryttely ja suksien testaus kilparadoilla on ehdottomasti kielletty. Ainoastaan pooliliiveillä varustetut hiihtäjät saavat testata kilpailun aikana suksia kilpailuradoilla. Heidän tulee noudattaa äärimmäistä varovaisuutta.

SUKSIEN HUOLTO
Stadionin välittömässä läheisyydessä ovat Hiihtoliiton pooliyhteistyökumppaneiden voitelukopit sekä seurojen ennakkoon varaamat voitelukopit ja huoltohallin voitelutilat. Yleinen voitelutila on Hollolan Prisman parkkihallissa, osoitteessa Kansankatu 8, Hollola. Voitelutila on avoinna to klo 21.30 asti, pe klo 7.00-21.30, la klo 7.00-21.30 ja su klo 9.00 alkaen.

SAUVAN MITTAAMINEN
Kilpailuissa on valmius sauvojen mittaamisen ICR 343.12.1. säännön mukaisesti perinteisen hiihtotavan kilpailuissa.

LÄMPÖTILA
Virallinen kilpailukeskuksen lämpötila ilmoitetaan sääntöjen mukaisesti ajanottorakennuksen läheisyydessä erillisellä ilmoitustaululla.

KILPAILUNUMEROT JA TUNNISTIN
Henkilökohtaiset matkat

Kilpailumateriaali jaetaan päivittäin jokaiselle hiihtäjälle kilpailutoimistosta. Numeroita ei pussiteta seuroittain. Hiihtäjälle jaetaan kilpailua kohti kaksi numerolappua ja hakaneulat. Toinen numerolappu kiinnitetään rintapuolelle ja toinen selän puolelle. Paperisissa numeroissa on tunnistimet väliaikoja varten ja tunnistimen sisältävä numero on kiinnitettävä RINTAPUOLELLE! Paperisia numeroita, eikä hakaneuloja tarvitse palauttaa. Ensimmäisellä numeronhakukerralla hiihtäjä saa myös pipon.

Viesteissä tunnistinnumeron ollessa rinnassa ei hiihtäjä saa verrytellä kilpaladulla.

Kilpailunumerot ovat noudettavissa kilpailutoimistosta perjantain sprinttiin torstaina klo 13.00 alkaen, lauantain henkilökohtaiseen matkaan perjantaina klo 13.00 alkaen ja sunnuntain viestiin lauantaina klo 13.00 alkaen. Kilpailunumerot ovat mahdollista hakea kilpailutoimistosta myös kilpailupäivän aamuna. Ethän kuitenkaan jätä kilpailumateriaalin noutoa viime hetkeen, sillä kilpailutoimistossa saattaa olla ruuhkaa. Saatuasi materiaalin tarkistathan sen välittömästi. Sprintin erävaiheiden numeroliivit jaetaan stadionalueella.

Viestit
Viestien kilpailunumerot jaetaan kilpailutoimistosta joukkueittain. Viestijoukkueiden hiihtojärjestykset ja hiihtäjämuutokset (mahdollisilta joukkueen uusilta hiihtäjiltä vaaditaan myös lisenssinumerot) on ilmoitettava kilpailutoimistoon sieltä saatavilla lomakkeilla lauantaina 9.3. klo 16.00 mennessä. Myös joukkueen poisjäänti on ilmoitettava. Vajaalla joukkueella ei saa startata. Joukkueen vahvistusta ei tarvita, mikäli hiihtojärjestys ei muutu ilmoittautumisen yhteydessä nimetystä.

KILPAILU
Lähtöalueelle tullessaan hiihtäjä saa numeroidun varustepussin, johon jätetään lämmittelyasut ja ylimääräiset varusteet. Varustepussi jätetään sille osoitettuun naulakkoon lähtöalueella. Huoltajat eivät pääse stadionin aidatulle lähtöalueelle. Ainoastaan piiripäällikön liivillä varustetut henkilöt saavat olla kilpailijoiden lisäksi lähtöalueella. He auttavat tarvittaessa kilpailijoita.

Henkilökohtaisilla matkoilla lähtö tapahtuu lähtöviiksen avulla, jolloin lähtö on +/-3 sekuntia lähtöajasta. Sauvat ovat lähtöviiksen etupuolella. Lähettäjä ohjaa kilpailijan lähtöviivalle ja kilpailija lähtee itsenäisesti lähtökellon mukaisesti matkaan.

Perjantain sprintin karsintahiihdoissa lähtöväli on 15 sek. Lauantain henkilökohtaisilla matkoilla lähtöväli on 20 sek. Hiihtotapavalvojat, väliaikapisteiden toimitsijat ja reittivalvojat tarkkailevat kilpailijoita kilpailuradalla. Lauantain väliaikalähtökilpailussa hiihtäjän tulee antaa tilaa takaa tulevalle ensimmäisestä pyynnöstä. Maaliintulon jälkeen hiihtäjän on muistettava ottaa varusteensa. Hiihtosauvojen pituuksia mitataan satunnaisesti. Paperiset kilpailunumerot saa pitää muistona kilpailusta. Sprintin erävaiheiden numeroliivit on palautettava kilpailun päätyttyä stadionalueelle.

Poisjäänneissä ja kilpailijavaihdoissa noudatetaan Suomen Maastohiihdon kilpailusääntöjä. Viestijoukkueiden muutokset on jätettävä kilpailutoimistoon lauantaihin klo 16.00 mennessä. Kilpailutoimistossa on valmiita lomakkeita viestijoukkuemuutosten ilmoittamista varten. Keskeyttämisestä on ilmoitettava välittömästi maalialueen toimitsijoille.

VASTALAUSEET
Mahdolliset vastalauseet on jätettävä kirjallisesti kilpailunsihteerille. Kilpailunsihteerin tavoittaa stadionalueen infopisteeltä. Protestiaika on 15 min sarjan tulosten valmistumisesta. Protestimaksu on 100 e, ja se on maksettava vastalauseen jättämisen yhteydessä. Maksu palautetaan vain, jos vastalause hyväksytään tuomarineuvostossa.

PUKEUTUMIS- JA PESEYTYMISTILAT
Puku- ja pesuhuoneet ovat tytöille jäähallilla ja pojille huoltorakennuksessa. Huomioikaa, että kuulutukset eivät välttämättä kuulu pukuhuoneisiin. WC-tiloja on stadionalueen läheisyydessä jäähallilla ja ruskeassa huoltorakennuksessa.

PALKINTOJEN JAKO
Perjantain sprintin palkinnot jaetaan kilpailualueella (katso aluekartasta palkintojenjakopaikan sijainti). Sprintissä palkitaan kolme parasta mitalein ja kukat korvaavilla eväskasseilla. Lisäksi 12 parasta palkitaan kunniapalkinnoin. Palkintojen jako N/M14 sarjojen osalta on finaalien jälkeen noin klo 12.45 ja N/M16 sarjojen osalta noin klo 17.00. Kokoontuminen palkintojen jakoon on 15 min ennen palkintojen jakoa. Välittömästi palkintojen jaon jälkeen joka sarjan kolme parasta ohjataan haastateltavaksi mediatilaan.

Lauantaina joka sarjan kolme parasta hiihtäjää osallistuu välittömästi tulosten valmistumisen jälkeen pikapalkintojenjakoon kilpailualueen palkintojenjakopaikassa. Pikapalkintojenjaon jälkeen heidät ohjataan haastateltaviksi mediatilaan.

Lauantain henkilökohtaisten matkojen palkintojenjako on Salpakankaan koulun Salpahallilla klo 18.00. Kokoontuminen palkintojen jakoon tapahtuu klo 17.40 Salpahallilla. Salpakankaan koulu on ns. sukkakoulu eli palkittavien tulee olla ilman kenkiä tai sisäkengillä palkintojenjaossa. Huoltajille osoitetussa katsomotilassa on kenkäsuojat 200:lle. Myös katsomossa on oltava ilman ulkojalkineita. Lauantaina palkitaan 25 parasta/sarja, paras seura ja N/M16 sarjojen voittajien valmentajat. Katso alla olevasta kartasta saapumisohjeet Salpahalliin. Pysäköintialueet ovat merkittyinä P1-P7 merkein. Keltainen nuoli osoittaa katsomoon ja sininen nuoli palkittavien kokoontumispaikkaan.

Sunnuntain viestien palkinnot jaetaan kilpailualueella (katso aluekartasta palkintojenjakopaikan sijainti). Viesteissä palkitaan kolme parasta joukkuetta mitalein ja kukat korvaavilla eväskasseilla. Lisäksi 10 parasta joukkuetta palkitaan kunniapalkinnoin. Palkintojen jako N/M16 sarjojen osalta on noin klo 12.00 ja N/M14 sarjojen osalta noin klo 14.30. Kokoontuminen palkintojen jakoon on 15 min ennen palkintojen jakoa. Välittömästi palkintojen jaon jälkeen joka sarjan kolme parasta joukkuetta ohjataan haastateltaviksi mediatilaan.

TULOSPALVELU
Tulokset julkaistaan välittömästi sarjan valmistuttua kilpailukeskuksen ilmoitustaululla. Tulokset ovat näkyvissä kunkin kisatapahtuman jälkeen kilpailun nettisivuilla ja viralliset tulokset ovat kisaviikonlopun jälkeen Hiihtoliiton tulosarkistossa. Tuloksia voi seurata myös reaaliajassa. Linkki reaaliaikaiseen tulosseurantaan on kilpailun tulokset -sivulla.

Muutokset aikatauluihin ja ohjeisiin ovat mahdollisia. Seuraa tiedotteita kilpailun nettisivuilta. Lisäksi mahdolliset muutokset ilmoitetaan kilpailupaikalla kenttäkuulutuksella.

www.hopeasompa.fi/maastohiihto