Lisenssit ja Skipassit

Voidakseen osallistua Hiihtoliiton alaiseen kilpailutoimintaan urheilijalla on oltava voimassa Liiton myöntämä lisenssi tai Skipassi. Myös ulkomaalaisten, jotka asuvat vakinaisesti Suomessa ja edustavat Hiihtoliiton jäsenseuraa, on lunastettava lisenssi. Lisenssin lisäksi tulee hankkia vakuutus, jos oma vakuutus ei kata kilpailutoiminnassa mahdollisesti sattuvia tapaturmia.

Lisenssit, Skipassit ja vakuutukset

On suositeltavaa lunastaa Skipassi kaikille seuran järjestämään hiihtokouluun osallistuville. Myös massahiihtoihin osallistuvia kehotetaan lunastamaan Skipassi, johon sisältyy aina Sporttiturva-vakuutus lumella tapahtuvan harrastamisen turvaksi.

Kaikissa lajeissa 12-sarjalaiset ja nuoremmat sekä 65-sarjalaiset ja vanhemmat saavat kilpailla Skipassilla kaiken tasoisissa kilpailuissa. Yhdellä Skipassilla saa harrastaa kaikkia Hiihtoliiton lajeja.

Maastohiihdossa, mäkihypyssä ja yhdistetyssä Skipassi oikeuttaa kaiken ikäiset osallistumaan piirin ja alueen mestaruuskilpailuihin, oman seuran järjestämään kansalliseen kilpailuun sekä Hopeasomman loppukilpailuun. Myös maastohiihdon veteraanien SM-kilpailuihin ja parahiihtocupin osakilpailuihin osallistumiseksi riittää Skipassi.

Alppilajeissa kaiken ikäiset harrastajat saavat osallistua Skipassilla SSF:n jäsenseurojen järjestämiin, kansallisen kilpailukalenterin ulkopuolisiin seura- ja aluekilpailuihin sekä oman seuran järjestämiin kansallisiin kilpailuihin.

Lisenssit lunastetaan Suomisport-palvelun kautta.

HUOM! Mikäli liikkujalla ei ole mahdollisuutta lisenssimaksun maksamiseen Suomisportissa, Hiihtoliitosta voi pyytää laskun lisenssistä. Huomaa, että tällöin maksu ei kirjaudu heti Suomisportiin, vaan vasta maksun näkyessä liiton tilillä se kirjataan Suomisportiin ja esim. kilpailuun voi ilmoittautua tämän jälkeen. Pankkimaksusta veloitetaan liiton palvelumaksu 5 euroa.

Lisenssit | Skipassit | Vakuutukset | FIS-koodit  – Hinnat ja lisätietoja

Lisenssin hankkiminen

Lisenssit ja Skipassit lunastetaan Suomisport-palvelussa, osoitteessa www.suomisport.fi.

Kirjautumalla palveluun saat käyttöösi kaikki Suomisportin palvelut. Tietosi ovat Suomisportissa turvassa ja sinun hallinnoimiasi. Suomisport-palvelu ei luovuta tietojasi kolmansille osapuolille ilman oikeusperustetta tai erillistä suostumusta. Palvelussa voit täysin itse hallita tietojesi käyttöä ja jakamista.

Lue seloste henkilötietojen käsittelytoimista.

Jokaisen lisenssin tai Skipassin hankkijan tulee aluksi rekisteröityä Suomisport-palveluun. Alaikäisen lapsen lisenssi hankitaan kuitenkin huoltajan profiilin kautta tai seurakäyttäjän toimesta nipussa (alle 13-vuotiaan Suomisport-profiili tulee kuitenkin perustaa huoltajan toimesta).

Kaikki lisenssin ja Skipassin lunastaneet saavat Suomisport-profiiliinsa merkinnän lisenssin voimassaolosta. Tämä merkintä on samalla henkilön lisenssikortti. Lisenssimerkintä aktivoituu heti maksun jälkeen.

Ohjeistus lisenssin hankkimiseen

Lisätiedot lisenssi- ja Skipassiasioissa:

Maastohiihto, mäkihyppy ja yhdistetty
Larissa Erola, larissa.erola(@)hiihtoliitto.fi, 040 744 7741