Osallistumisoikeudet

Osallistumisoikeudet kaudella 2015 – 2016

N ja M viestit:
Vapaa osallistumisoikeus Suomen Hiihtoliiton kilpailusääntöjen mukaan.

N ja M sprintit:
Vapaa osallistumisoikeus Suomen Hiihtoliiton kilpailusääntöjen mukaan.

N normaalimatkat:
Vapaa osallistumisoikeus yleisen sarjan ja alle 20-sarjan (1996 – 1997 -syntyneet) hiihtäjillä.

M normaalimatkat:
Osallistumisoikeus Suomen Cup -pisteitä kaudella 2014 – 2015 saaneilla hiihtäjillä.
Alle 20-sarjan talven 2014 – 2015 kotimaan rankingin viisi parasta 1995-syntynyttä sekä kolme ko. ikäluokan hiihtäjää, joille osallistumisoikeus kuuluu edellisen kauden Suomen Cup -pisteiden perusteella.
Yleisen sarjan talven 2014 – 2015 kotimaan rankingin 90 parasta.

Osallistumisoikeuksia rajoitetaan ainoastaan miesten normaalimatkoilla: Rovaniemen 10 km V ja 15 km P sekä Vantaan yhdistelmähiihto. Suomen Cupiin kuuluvien SM-hiihtojen normaalimatkoilla on vapaa osallistumisoikeus.

Osallistumaan oikeutettujen lista (Rovaniemi ja Vantaa*)

Suomen Hiihtoliitto pidättää itsellään oikeuden ns. villeihin kortteihin, joita voidaan antaa osallistumisoikeutta ilman oleville suomalaisille urheilijoille.

Ohjeet villin kortin hakemiseen

*Vantaan miesten yhdistelmähiihdon osallistumisoikeuksien osalta joudutaan varautumaan erityisjärjestelyihin, koska kisa on samalla alle 20-vuotiaiden MM-katsastus. Tästä johtuen tulee kisaan ottaa mukaan kaikki ilmoittautuneet ko. ikäluokan hiihtäjät. Yhdistelmähiihdon stadionjärjestelyt vaativat tilaa ja kisan ehdoton maksimiosallistujamäärä on 120 hiihtäjää.

Vasta ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen on tiedossa, kuinka monta yleisen sarjan hiihtäjää voidaan ottaa kisaan mukaan. Yleisen sarjan hiihtäjät valitaan kilpailuun FIS-pisteiden perusteella.