Nuorten SM-hiihdot Puijolla 22.-24.02.2019

Ajankohtaista:
Joukkueenjohtajien kokous To 21.2.2019:
Tärkeimmät huomiot:
- Ladut ajetaan 21.2. illalla. Ladut ovat auki testausta varten aikaisemmin kuin aikataulussa ilmoitettu klo 8:00.
- Tuomarineuvosto kokoontuu klo. 08:00 ja tarkistaa säätilanteen. Mahdolliset muutokset tiedotetaan välittömästi sen jälkeen kisasivulla ja kisan facebook-sivulla.
- Lähin sääasema löytyy Forecan sivuilta. Kuopio -> Savilahden mittausasema.
- Erävaiheiden numerot jaetaan stadionrakennuksen edessä ennen erävaiheiden alkua.

Lämpötilaseuranta 22.2.2019:
Klo 07:00 Radan alin kohta - 15 C. Stadion - 16 C.
Klo 07:45 Radan alin kohta - 18 C. Stadion - 17 C.

Tuomarineuvosto 22.2.2019 klo 8:00: Tämän päivän kilpailut käydään alkuperäisen aikataulun mukaisesti.

Tervetuloa Kuopioon, missä asiat luistavat kuin olympiahiihtäjän suksi

Kuopio on nykyaikainen kasvukeskus, jossa asukkaat viihtyvät, yrityselämä kukoistaa ja ympäristö voi hyvin.  Olemme Suomen yhdeksänneksi suurin kaupunki, asukkaita kaupungissamme on lähes 119 000. Kuopio on laajan alueen kasvuveturi.

Toiminta-ajatuksemme on, että Kuopio kumppaneineen mahdollistaa kestävän kasvun ja hyvän elämän. Visiomme 2030 on hyvän elämän pääkaupunki – terveyttä, elinvoimaa ja arjen rikkautta.

Hyvän elämän pääkaupunkia rakennetaan yhteistyössä. Kuopion kaupunki toimii mahdollistajana, niin että kaikki vauvasta vaariin löytävät itselleen sopivan tavan liikkua. Urheiluseurat ovat kaupungin tärkeitä kumppaneita ja niillä on merkittävä rooli hyvinvoinnin edistämisessä.

Perinteikäs talviurheiluseura Puijon Hiihtoseura järjestää monipuolisesti mahdollisuuksia liikkumiseen ja tuo ansiokkaasti väkeä liikkumisen ilojen pariin, lapsesta alkaen. Kiitos Puijon Hiihtoseuralle pitkäaikaisesta ja hyvästä yhteistyöstä.

Kuopiolaisen olympiahiihtäjän, Iivo Niskasen, mukaan nimetty Iivon lenkki avattiin tänä talvena Puijolle. 2,5 kilometrin mittainen lenkki on sama, jolla hiihtäjän kunto Pyeongchangin olympialaisia varten viimeisteltiin. Iivon lenkki onkin olosuhteiltaan lähes olympiareittien tasoa; korkeusero reitillä on 30 metriä ja se on leveydeltään hiihdon kansainväliset mitat täyttävä lenkki. Myös reitin valaistus on uusittu.

Tämä on hieno talvi Kuopiolle, sillä kaupungissamme järjestetään niin monia talviurheilutapahtumia, että kaikkia on vaikea muistaakaan. Puijolla pidettävien nuorten Suomen mestaruushiihtojen, joista on lupa odottaa mielenkiintoisia kisoja, kanssa samaan aikaan tapahtuu myös Kallaveden jäällä. Finland Ice Marathonin aikana 20.-23.2 yhteensä noin 12 000 liikkujaa osallistuu koululaisluisteluihin, kuutamoluisteluun, nastapyöräilyyn ja varsinaisen tapahtumapäivän luistelumatkoihin.

Palomiehillä, poliiseilla ja ensihoitajilla on maailmanlaajuisesti aktiivista kilpailutoimintaa kesä- ja talvilajeissa, mutta talvilajien EM-kilpailut vielä puuttuivat. Tähän saumaan ovat Kuopion Palomiesurheilijat tuomassa European Winter Games 2019 –tapahtuman. Kilpailun lajeina ovat maastohiihto, luistelu sekä jääkiekko. Lajivalinta on Kuopioon erittäin sopiva ja kilpailuiden järjestämisessä tehdään läheistä yhteistyötä lajien kuopiolaisten erikoisseurojen kanssa.

Kannustamme Kuopiossa kaikkia liikkumaan tarjoamalla kattavasti monipuolisia liikuntamahdollisuuksia. Kuopiosta löytyy muun muassa 600 kilometriä hiihtolatuja, 31 uimarantaa, 12 kaupungin kuntosalia ja yhdeksän frisbeerata-aluetta.

Lisää rakennetaan. Vuosina 2018–20 toteutetaan uima- ja jäähallin kehittämishanke, joka tunnetaan Kuntolaaksona. Monipuolisten liikuntapaikkojen lisäksi kaupunkiin rakentuu museon ja kirjaston yhteinen tiedon ja tarinoiden kortteli.

Suurin kärkihankkeemme on Savilahti, josta kehitetään uutta tulevaisuuden kaupunginosaa ja Euroopan kiinnostavinta oppimis- ja innovaatioympäristöä, 35 000 ihmisen työn, opiskelun ja asumisen kokonaisuutta ja älykkäiden ratkaisujen kaupunginosaa.

Savilahden alueella sijaitsee Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampus sekä osa Savonia-ammattikorkeakoulun toiminnoista. Savonia ja Savon ammatti- ja aikuisopisto (SAKKY) ovat molemmat tehneet päätöksen keskittää Kuopion toimintonsa Savilahden alueelle. Savilahteen syntyy kolmen koulutusasteen ainutlaatuinen kampus ja uudenlainen oppimisympäristö.

Eri alojen ja koulutusasteiden opiskelijoilla on erinomaiset mahdollisuudet toimia hyvässä yhteistyössä toistensa sekä alueen laajan yritysmaailman kanssa.

Savilahteen on keskittynyt niin monipuolisesti kiinnostavaa tarjontaa opintojen saralla, että sieltä löytyy varmasti jotakin kiinnostavaa jokaiselle huomisen menestystarinoihin tähtäävälle opiskelijalle. Kun opinto-ja työmahdollisuuksiin yhdistetään asuminen ja vapaa-aika, niin kaikki elämän osa-alueet löytyvät samasta kaupunginosasta.

2019 on Kuopiolle merkkivuosi, sillä tasa-arvotyön esitaistelijan, Minna Canthin syntymästä tulee kuluneeksi 175 vuotta. Ylpeänä juhlistamme myös Kuopio Tanssii ja Soi –tapahtuman 50 vuotta.

Toivotan Kuopion inspiroivan ilmapiirin innoittavan teidät hienoihin urheilusuorituksiin!

Jarmo Pirhonen

Kuopion kaupunginjohtaja