Hiihtoliiton tilinpäätös reilusti ylijäämäinen – Antti Kärävä valittiin uutena jäsenenä Hiihtoliiton johtokuntaan

Hiihtoliiton tilinpäätös reilusti ylijäämäinen

Hiihtoliiton tilikausi päättyi toukokuussa 390 000 euron ylijäämäiseen tulokseen. Tulos on linjassa Hiihtoliiton pitkäaikaisen taloussuunnitelman kanssa. Hiihtoliiton taseessa oleva pääoman miinus on pienentynyt kolmen tilikauden aikana 1,1 miljoonalla eurolla.

Tarkka seuranta, ennakointi ja nopea reagointi sekä tiukka taloudenpito ovat nousseet talouden parantamisen merkittäviksi tekijöiksi.

”Olemme kolmen viime tilikauden aikana kyenneet tasapainoittamaan talouttamme onnistuneesti. Olemme onnistuneet pitämään tuottotason hyvänä ja noudattamaan tiukkaa kulukuria. Olen tästä yhteisestä saavutuksestamme nöyrästi iloinen ja kiitollinen myös yhteistyökumppaneillemme. Toimintamme jatkuvuuden kannalta tämä on ollut välttämätöntä. Samaan aikaan urheilijoidemme valmentautumiselle on kyetty turvaamaan kilpailukykyiset resurssit”, toteaa Hiihtoliiton puheenjohtaja Markku Haapasalmi.

Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen esitteli perjantaina liittovaltuuston kokouksessa strategiaan pohjautuvaa toimintasuunnitelmaa kaudelle 2020-2021. Hiihtoliiton strategiset painopisteet menestyvä huippu-urheilu, elinvoimainen seuratoiminta ja vetovoimaiset lumilajit, tulevat ohjaamaan liiton toimintaa vahvasti jatkossakin. Tuleva kausi tulee vaatimaan koko urheiluyhteisöltä myös ennakointia ja reagointia muuttuviin tilanteisiin.

”Hiihtoliiton viime kilpailukausi oli moninainen ja koronan vaikutus on ollut huomattava. Olemme onnistuneet sekä urheilun että talouden toiminnoissa hyvin. Kiitos tästä kuuluu koko lumilajiperheelle, erityisesti urheilijoille ja valmentajille. Tuleva kausi on alkamassa ja kysymysmerkkejä on runsaasti vielä ilmassa. Starttaamme kauteen ennakoiden ja reagoiden muuttuviin tilanteisiin. Mahdollistamme urheilijoillemme ja kilpailujärjestäjille mahdollisimman hyvän toimintakentän terveysturvallisuutta vaarantamatta”, kommentoi Hämäläinen.

”Hiihtoliiton strategiset painopisteet ovat toiminnan kivijalat eteenpäin. Kaikki painopisteet linkittyvät toisiinsa ja kaikilla sektoreilla on töitä tiedossa. Tähän työhön tarvitsemme kaikkia: urheilijoita, valmentajia, vapaaehtoisia, vanhempia, liikunnan aluejärjestöjä ja seuroja”, päättää Hämäläinen.

Antti Kärävä valittiin uutena jäsenenä Hiihtoliiton johtokuntaan

Hiihtoliiton johtokuntaan valittiin uutena jäsenenä Ski Sport Finlandin uusi puheenjohtaja Antti Kärävä. Kärävä valittiin johtokuntaan Aki Käyhkön tilalle edustamaan alppilajeja.

Johtokunnan jäsenistä erovuorossa olivat Jarmo LuuriMartti UusitaloJuhani Huhtala ja Kati Lehtonen. Erovuorossa olevat jäsenet valittiin jatkamaan johtokunnan jäseninä. Myös nykyiset varajäsenet Heikki KeskitaloJari LehtinenRiina Valto ja Satu Kalajainen valittiin jatkamaan johtokunnan varajäseninä.

Puheenjohtaja Markku Haapasalmi on erovuoroinen syksyllä 2021.

Suomen Hiihtoliiton johtokunta 2020-2021

Maastohiihdon edustajat: Kirsi Joensuu ja Jarmo Luuri

varajäsen Heikki Keskitalo

Mäkihypyn ja yhdistetyn edustajat:
 Lauri Kettunen ja Juhani Huhtala

varajäsen Riina Valto

Ski Sport Finlandin / Alppilajien edustajat: Martti Uusitalo ja Antti Kärävä
varajäsen Jari Lehtinen

Muut jäsenet:
 Rinna Ikola-Norrbacka ja Kati Lehtonen

varajäsen Satu Kalajainen

Roger Talermolle Hannu Koskivuori -mitali

36. Hannu Koskivuori -mitali on myönnetty Roger Talermolle. Talermo on Suomen Freestylehiihtoliiton perustaja ja ensimmäinen puheenjohtaja vuosilta 1975-1981.

Talermo on vuosien mittaan toiminut moninaisissa tehtävissä urheilun parissa ja on itsekin moninkertainen Suomen mestari freestylehiihdossa. Talermo organisoi muun muassa Suomen ensimmäiset freestylehiihtokisat pääsiäisenä 1977 ja otti freestylen hiihtokoulun opetusohjelmaan. Talermo nimitettiin alppilajien suomalaisten kunniagalleriaan vuonna 1992.

• Suomen Freestylehiihtoliiton perustaja ja 1. puheenjohtaja 1975–1981.
  • Organisoi Suomulla Suomen ensimmäiset freestylehiihtokisat pääsiäisenä 1977 ja otti freestylen hiihtokoulun opetusohjelmaan.
  • Moninkertainen Suomen-mestari freestylehiihdossa.
  • Liikuntatieteiden kunniatohtori.
  • Suomen Olympiakomitean puheenjohtaja 2004–2012.
  • Kansallisten olympiakomiteoiden maailmanliiton ANOC Excecutive Councilin jäsen.
  • Nimitetty alppilajien suomalaisten legendojen kunniagalleriaan vuonna 1992.
  • Vuonna 2006 julkaistiin Talermon yhdessä Markku Rimpiläisen kanssa kirjoittama kirja Alppihiihtäjät, joka kertoo suomalaisen laskettelun tarinan.

Vuodesta 1985 on Hiihtoliitto jakanut yhdelle henkilölle tai yhteisölle Hannu Koskivuori -mitalin. Mitali myönnetään ansiokkaasta työstä hiihtourheilun hyväksi. Mitalin saajista päättää toimikunta, johon kuuluvat
Hiihtoliiton puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat sekä liittovaltuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat.

Hannu Koskivuori -mitalin aiemmin saaneet (1985-2019)