Hiihtotähdet kohtaavat Olympiastadionilla – Helsinki Ski Weeks yhdistää huippu-urheilun sekä tarjoaa hiihtämisen riemun kaikille keskellä kaupunkia

Suomen Hiihtoliiton kaupallisen yhtiön Nordic Ski Finlandin ja sen pääyhteistyökumppanina toimivan Helsingin kaupungin järjestämässä tapahtumassa hiihdetään kilpaa ja tarjotaan kuukauden ajaksi myös lähiliikuntapaikka hiihtomaineen keskelle vilkkainta kaupunkia.

Helsinki Ski Weeks, 25.1.-28.2.2021, käynnistyy todenteolla Stadion Sprint -tapahtumalla 26. tammikuuta. Sprinttirata rakentuu Olympiastadionille ja sen lähiympäristöön. Sprinttikisa ajoittuu kilpailukalenteriin sopivasti Salpausselän kisojen jälkeiselle tiistaille. Tällä mahdollistetaan kansainvälisten kilpailijoiden osallistuminen tapahtumaan tiiviin maailmancupkiertueen keskellä. Osallistujalista tulee olemaan täynnä maailman huippuja Suomen maastohiihtomaajoukkueen ykköstykit sekä tulevaisuuden tähdet mukaan lukien.

Krista Pärmäkoski odottaa jo innolla tapahtumaa, jolle on tilausta hiihtolajien kentällä.

”Tällaista tapahtumaa on toivottu jo pitkään ja hienoa, että nyt ei järjestetä vain kutsukisaa, vaan latu jää pääkaupunkilaisten käyttöön. Latu aktivoi varmasti kouluja ja yrityksiä järjestämään liikuntapäiviä! On ainutlaatuista päästä hiihtämään legendaariselle Olympiastadionille”, Pärmäkoski kommentoi tapahtumaa hyvillä mielin.

Tapahtuman televisioinnista Suomeen vastaa Yle. Mediakumppanin roolissa Yle välittää niin Stadion Sprint -tapahtuman suorana lähetyksenä kuin myös laajemmin tunnelmia ja sisältöjä Helsinki Ski Weeks -tapahtumakokonaisuudesta.

Lipunmyynti tapahtumaan käynnistyy syksyllä.

Hiihtoviikot mahdollistavat lumiliikunnan riemun kaikille

Olympiastadionin hiihtolatu aukeaa Stadion Sprintin jälkeen kuukauden ajaksi koko kansan vapaaseen liikuntakäyttöön. Lisäksi stadionille rakentuu lumiliikunnan ihmemaa, jossa tarjolla on lumipelejä ja -leikkejä suksilla, hyppäämistä ja temppuilua Hiihtoliiton Lumilajit Liikuttavat -konseptia mukaillen. Helsinki Ski Weeks tarjoaa myös hiihdonopetusta aloittelijoille, ryhmille ja kansainvälisille matkailijoille. Toiminnan järjestäjätahoina toimivat muun muassa hiihtoseurat, yhteistyötahot ja -kumppanit.

Hiihtoliitto on yhdessä Sponsor Insightin kanssa tuottanut ennakkotutkimuksen kuluttajien kiinnostuksesta tapahtumaa kohtaan. Syksyllä 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan tapahtumalla on erittäin vahva tilaus: yli kaksi miljoonaa suomalaista ilmoitti tutkimuksessa olevansa kiinnostunut kansainvälisestä huippuhiihtotapahtumasta Olympiastadionilla. Myös hiihtomahdollisuudesta Olympiastadionilla oli kiinnostunut miljoona suomalaista.

Hiihtoliiton kaupallisen johtajan ja Nordic Ski Finland Oy:n toimitusjohtaja Jari Töykän mukaan tutkimustulokset tukivat kokonaiskonseptin rakentamista niin huippu-urheilun kun kansan liikuttamisen näkökulmista. Erilaiset oheistapahtumat värittävätkin Hiihtoviikkojen ohjelmaa, ja Suomen Hiihtoliitto haluaa rakentaa Helsinki Ski Weeksistä hiihdon ja muun lumiliikunnan ystävien yhteisen tapahtuman.

”Suomen Hiihtoliiton tavoitteena on luoda Helsinki Ski Weeksistä koko Suomen hiihtourheiluyhteisön yhteinen tapahtuma ja olla rakentamassa uudenlaista urheilu- ja liikuntakulttuuria Suomeen. Ennakkotutkimuksista saadut tulokset suomalaisten kiinnostuksesta kokonaisuutta kohtaan ovat todella kovia faktoja ja kertovat kuinka paljon suomalaisen rakastama hiihtourheilu yhdistettynä uusittuun Olympiastadioniin ja sen vetovoimaan ihmisiä innostaa. Haluamme tarjota suomalaisille elämyksiä, joita he eivät ole koskaan aiemmin päässet kokemaan”, toteaa toimitusjohtaja Jari Töykkä.

Hiihtoliiton strategisena markkinointiviestinnän kumppanina toimii Markkinointiosakeyhtiö i2. i2 vastaa yhdessä Nordic Ski Finlandin kanssa tapahtuman kumppanimyynnistä.

”Uskomme myös, että myös yritykset innostuvat Helsinki Ski Weeksin tarjoamista ainutlaatuisista yhteistyömahdollisuuksista. Tapahtuman kumppanimyynti on juuri aloitettu ja ensimmäiset yritykset ovat jo vahvistaneet mukanaolonsa tapahtumassa”, Töykkä iloitsee.

Helsingin Olympiastadion on ollut lukuisten urheilulajien ja tapahtumien näyttämönä läpi vuosikymmenten. Koskaan aiemmin Olympiastadionilla ei kuitenkaan ole järjestetty varsinaisia hiihtokilpailuja. Stadion-säätiö on vahvasti projektissa mukana.

”Stadion-säätiön tavoitteena on osaltaan mahdollistaa uusia tapahtumia ja toimintamuotoja Olympiastadionille. Stadion on koko kansan areena ja iloitsemme erityisesti siitä, Helsinki Ski Weeks -tapahtuman yhteydessä stadion voi toimia sekä huippu-urheilun näyttämönä että kaupunkilaisten ja vierailijoiden liikuntapaikkana”, toteaa Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen.

Helsingin kaupunki on Helsinki Ski Weeksin julkisyhteisökumppani ja yksi pääyhteistyökumppaneista. Helsingin kaupungin pormestari Jan Vapaavuori korostaa tapahtuman moninaisuutta ja merkitystä kaupunkilaisille.

”Helsinki Ski Weeksin myötä kaupunkilaiset pääsevät kokemaan uudistuneen stadionin talviolosuhteissa. Helsingille on tärkeää, että latuja ei rakenneta vain yhtä kilpailua varten, vaan ne ovat kaikkien käytössä usean viikon ajan. Kokonaisuus on merkittävä uusi avaus kaupungin tapahtuma- ja urheilutarjonnassa, ja maailmancup-tason sprinttirata historiallisessa olympiamiljöössä hieno elämys hiihtoharrastajille”, toteaa Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

Helsinki Ski Weeks internet-sivut: www.helsinkiskiweeks.fi
Aineistopankki: helsinkiskiweeks.fi/media