Ruka Nordic järjestetään ilman yleisöä – maailmancupin kilpailuja valmistellaan normaalin kalenterisuunnitelman mukaan

Pohjoismaisten hiihtolajien maailmancupin Ruka Nordicin kisajärjestäjä Kuusamon Erä-Veikot on päättänyt, että tapahtuma järjestetään tänä vuonna ilman yleisöä. Tämä tarkoittaa, että tapahtumaan ei myydä lippuja stadion- eikä kilpailualueelle.

Päätös perustuu tavoitteeseen pienentää koronaviruksen tartuntariskiä tapahtumassa.

”Punnitsimme hallituksessa hyvin tarkkaan asiaa ja huolellisen harkinnan jälkeen päädyimme tähän ratkaisuun, joka on mielestämme järkevin sekä yleisön että urheilijoiden kannalta. Päätös on linjassa tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon kanssa käymiemme keskustelujen ja häneltä saamiemme kommenttien kanssa”, kertoo Kuusamon Erä-Veikkojen hallituksen puheenjohtaja Matti Heikkilä.

”Se, että pystymme järjestämään tapahtuman tänä vuonna poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta, tukee Ruka Nordicin jatkoa ja asemaa tulevaisuudessa. Eli järjestämällä tapahtuman nyt ilman yleisöä mahdollistamme toivottavasti tuleville vuosille hienoja hetkiä Rukalla hiihtolajien faneille”, Heikkilä jatkaa.

Tällä hetkellä tapahtuman järjestelyjä viedään eteenpäin normaalin kilpailukalenterin suunnitelman mukaisesti. Rukalla on tarkoitus kilpailla kolmena päivänä maastohiihdon ja yhdistetyn maailmancupia sekä kahtena päivänä mäkihypyn maailmancupkilpailuja. Kansainvälinen Hiihtoliitto FIS vahvistaa vielä tapahtumakalenterin syys–lokakuun vaihteessa viikolla 40.

”Olemme todella pahoillamme, että emme pysty tänä vuonna tarjoamaan hiihtolajien faneille upeaa tapahtumakokemusta paikan päällä. Tällä päätöksellä pystymme hallitsemaan ihmismäärää tapahtumassa ja pyrkiä parhaamme mukaan tarjoamaan mahdollisimman turvalliset olosuhteet joukkueille, jotka kilpailevat Rukalla”, Ruka Nordicin pääsihteeri Seppo Linjakumpu kommentoi.

Päätös tehtiin tiiviissä keskusteluyhteydessä Hiihtoliiton sekä FIS:n kanssa. Poikkeuksellisen tilanteen vuoksi FIS tarkastelee jokaisen yksittäisen tapahtuman järjestämistä vielä 30 vuorokautta ennen tapahtumaa.

Tapahtumien järjestämisen vastuullisuus on ollut Suomen Hiihtoliitossa esillä keväästä lähtien. Kansainvälistenkin kilpailujen järjestelyissä noudatetaan kansallisia ohjeistuksia.

”Järjestelyoikeuksien omistajana Suomen Hiihtoliitto kunnioittaa paikallisorganisaation päätöksiä terveysturvallisuuden takaamiseksi, ja kisojen järjestely kokonaisuudessaan jatkuu kohti mahdollisimman normaalia kilpailukautta. Kokonaisuutta ohjaavat lopulta FIS:n kalenteripäätökset”, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen.

Varautumissuunnitelmia tehdään yhteistyössä

Ruka Nordic tekee yhteistyötä muiden kansainvälisten maailmancup-kilpailujen järjestäjien Levin, Kontiolahden ja Lahden kanssa koronatilanteeseen vastaavan varautumissuunnitelman luomisessa. Lisäksi Rukalla on organisaation sisäinen koronaryhmä, joka suunnittelee, miten tilanne huomioidaan eri kohdissa tapahtuman järjestelyjä ja seuraa tilanteen kehittymistä.

Keskeinen osa varautumista on koronatestauksen mahdollistaminen tapahtuman aikana. Valmiin varautumissuunnitelman hyväksyvät viranomaiset.

”On hienoa, että teemme yhteistyötä muiden kisajärjestäjien kanssa. Tärkeänä osana valmisteluja on testausmahdollisuuden luominen, jotta eri tahot voivat testauttaa itsensä FIS:n, kisajärjestäjien ja viranomaisten ohjeistuksien mukaisesti”, Linjakumpu kommentoi.

Vaikka Ruka Nordicissa ei ole yleisöä, eikä siten myöskään yleisöpalveluita, tarvitaan tapahtumaan silti vapaaehtoisten panosta.

”Vapaaehtoiset ovat myös tänä vuonna erittäin tärkeä osa tapahtumaa. Heidät huomioidaan tietenkin kaikissa poikkeuksellisen tilanteen varalle kehitettävissä suunnitelmissa ja teemme parhaamme mahdollisimman turvallisten olosuhteiden luomiseksi niin vapaaehtoisille kuin muille tapahtuman järjestelyihin osallistuville”, Linjakumpu kertoo.

Yle esittää Ruka Nordicin kilpailut suorina lähetyksinä kanavillaan tapahtumaviikonloppuna 27.–29.11.2020.

***

Ruka Nordic 27.–29.11.2020. Mäkihypyn, yhdistetyn ja maastohiihdon maailmancup Rukalla. Kolme päivää maailman parasta talviurheilua!

Kuvia vuoden 2019 Ruka Nordicista löydät Flickr-kuvapalvelusta ja aiempien vuosien kuvia löydät täältä. Kuvat ovat vapaasti median käytettävissä.

Ruka Nordic FacebookissaTwitterissäInstagramissa ja tietenkin osoitteessa rukanordic.com.